استقلال سمی چیست

۱۰ رفتار که نشانه استقلال سمی است

استقلال سمی چیست؟ خودساخته و مستقل بودن بسیار قابل تحسین است. ضروری هم هست. اما باید حواسمان باشد که حتی این ویژگی هم نیاز به تعادل دارد. یعنی ما ممکن است از آن ور بام افتاده باشیم. استقلال بیش از حد به اندازه وابستگی بیش از حد مخرب است و نشانه یک مشکل.

بعضی از افراد ذاتا مستقل‌تر از بقیه هستند. اما بعضی‌ها ممکن است به دلیل آسیب‌های کودکی زیادی این ویژگی را در خودشان رشد داده باشند. یعنی استقلال بیش از حد به عنوان  یک مکانیزم دفاعی برای جلوگیری از تکرار  آسیب،  در آن‌ها شکل گرفته باشد.

چرا بیش از حد مستقل می‌شویم؟

اگر در خانواده‌ای بی ثبات بزرگ شده باشیم که در آن بدرفتاری وجود داشته، ممکن است از سنین پایین یاد بگیریم که نمی‌توانیم به والدین خود تکیه کنیم. مثلا اگر تهیه غذا یا سایر نیازهایمان خیلی زود بر عهده خودمان افتاده باشد. منطقی است که چنین شرایطی افراد قوی را مستعد استقلال فوق‌العاده‌ای کند. آن‌ها حتی با اینکه دیگر بزرگسال هستند و زندگی‌شان ثبات دارد، هنوز  آن ذهنیت تنهایی را دارند. آن‌ها در گذشته خودشان از خودشان مراقبت می‌کردند و حالا هم به کسی نیاز ندارند.

یکی دیگر از معیارهایی که باید در نظر گرفت کسانی هستند که از وابستگی در یک رابطه عاطفی سمی  و مخرب آسیب دیده باشند. ممکن است حتی اگر بتوانید رابطه جدید بسازید،  همراه با یک دیوار دفاعی روانی باشد که از رنج گذشته می‌آید.

شما از تکیه کردن به دیگری و وابسته شدن زخم خورده‌اید، پس حالا  دیوار دفاعی روانی ساخته‌اید که از خودتان در مقابل آسیب وابستگی  در موقعیت مشابه حفظ کنید.

چه ویژگی‌های شخصیتی نشانه استقلال سمی است؟

یک فرد بیش از حد مستقل ممکن است در ظاهر سرد،  دست نیافتنی و حتی خشن به نظر برسد. آن‌ها  ممکن است خودخواه و  متکبر به نظر برسند. اما در پشت این ظاهر سرسخت، ترس زیادی از صدمه دیدن و طرد شدن وجود دارد.

اگر شما این شخص هستید، ممکن است درد و آسیب پذیری باورنکردنی را زیر ظاهر  آهنی خود پنهان کرده باشید. شما ممکن است این درد را  با انجام همه کارها به تنهایی و دور کردن دیگران از خودتان جبران کرده باشید. اما اگر این رویه را ادامه دهید ممکن است دچار مشکلاتی شوید که کیفیت کل زندگی شما را تحت تاثیر قرار بدهد.

۱۰ رفتار که نشانه استقلال سمی است

چطور می‌توانیم  تشخیص بدهیم به اندازه کافی مستقل هستیم و در عین حال می‌توانیم عضو یک تیم هم باشیم و اگر لازم بود به دیگران تکیه کنیم؟ اگر اعتماد به نفسی که دارید منجر به داشتن یک زندگی شاد و معنادار نشده، یعنی یک جای کار می‌لنگد. در این جا به ده رفتاری اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد ممکن است بیش از حد به خودتان متکی باشید.

کمک گرفتن برایتان سخت است

ممکن است  آنقدر به توانایی‌های خودتان متکی باشید که درخواست کمک از دیگران به نظرتان یک ضعف بیاید. افراد قوی حتی ممکن است ناخواسته کسانی که به آن‌ها پیشنهاد کمک می‌کنند را برنجانند. پیشنهاد مهربانانه کمک ممکن است برای آن‌ها حکم سیلی را داشته باشد و به جای خوشحال شدن به آن‌ها بربخورد.

می‌خواهید همه کارها رو خودتان تنهایی انجام دهید

اگر شما زیادی مستقل باشید ممکن است خانواده یا دوستانتان از کمک و حمایت از شما دست برداشته باشند. آن‌ها احتمالا به این نتیجه می‌رسند که این کار فایده‌ای ندارد. شعار شما در زندگی احتمالا این ضرب المثل است که :«کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من!».

 شما مثل خیلی از افراد دیگر از اینکه کاری را به صورت مستقل به سرانجام برسانید احساس رضایت می‌کنید و این برای عزت نفس خوب و درست است. اما این اتفاق تا جایی می‌تواند مثبت باشد که استقلال سمی وجود نداشته باشد.

همه تصمیم‌ها را خودتان تنهایی می‌گیرید

قدرت تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین بخش‌های استقلال شخصیتی سالم است. این یه نشانه مهم از مستقل شدن شما از خانواده است. با این وجود حتی قوی‌ترین افراد هم گاهی نیاز به مشاوره و همفکری دارند.  اگر شما بیش از حد مستقل باشید هیچ وقت نظر کسی را نمی‌پرسید و  خودتان تنهایی تصمیم می‌گیرید.  شما معتقدید هیچ کس بهتر از خودتان نمی‌تواند بگوید چه چیزی برایتان بهتر است. در صورتی‌که گاهی اوقات استفاده از تجربیات دیگران می‌تواند باعث شود نتیجه بهتری بگیرید.

واگذاری وظایف برایتان سخت است

کسانی که استقلال سمی دارند چه در محل کار و چه در زندگی شخصی، تقسیم وظایف برایشان سخت است. اگر شما اینطور هستید، به این توجه کنید که چطور در کارهای مشترک با دیگران اضطراب می‌گیرید. اگر مجبور شوید مسئولیتی را به دیگری بسپرید، احتمالا تا زمانی که کار تمام شود روی تمام جزییات نظارت می‌کنید و باید بدانید که هرکس دارد چه کار می‌کند. نه که فکر کنید هیچ کس در دور و برتان صلاحیت ندارد. شما فقط آنقدر به تحمل بار مسئولیت عادت کرده‌اید که  حالا از واگذار کردنش می‌ترسید.

با افتخار اعلام می‌کنید که یک معتاد به کار هستید

داشتن یک اخلاق کاری بی عیب و نقص قابل تحسین است و دیگران می‌دانند که شما توانمند و قابل اعتماد هستید. اما اگر استقلال سمی داشته باشید ممکن است خیلی زیاد کار کنید. وقتی بین کار و اوقات فراغتتان تعادل وجود نداشته باشد، هزینه آن را در تمام جنبه‌های زندگی‌تان می‌پردازید.

شما یک شخص به شدت بسته هستید

انزوا با خلوت‌گزینی با خود متفاوت است. هرکسی به لحظات آرامش و خلوت کردن در محیط خصوصی خودش نیاز دارد. بعضی‌ها هم که اصلا درونگرا هستند و به تنهایی‌شان برای انرژی گرفتن و شکوفا شدن نیاز دارند. اما استقلال بیش از حد فرد را از دیگران دور نگه می‌دارد. شما از ترس قضاوت شدن، با خودافشاگری مشکل دارید. بنابراین صمیمیتی هم در اطرافتان شکل نمی‌گیرد.

   از افرادی که آن‌ها را خیلی نیازمند می‌دانید بیزارید

استقلال سمی  آن‌چنان به همدلی منجر نمی‌شود. شاید به این نتیجه رسیده باشید که اگر خودتان توانسته‌اید یک کاری را تنهایی انجام بدهید پس دیگران هم باید بتوانند. بنابراین اگر کسی درخواست کمک کند ممکن است در ذهنتان آن‌ها را تنبل یا بیش از حد ضعیف بدانید. کسانی که بیش از حد مستقل هستند، مستعد قضاوت سخت‌گیرانه در مورد افراد کم‌توان هستند.

استقلال سمی با تاریخچه‌ای از مشکلات روابط شخصی همراه است

عشق و تعلق نیازهای اساسی انسان است. حتی داشتن چند رابطه قبلی که به نتیجه نرسیده  باشد بهتر از هیچ است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد متأسفانه، گاهی اوقات روابط شکسته و سمی می ‌توانند استقلال بیش از حد ایجاد کنند. آیا از یک رابطه نادرست خارج شده اید و عهد کرده‌اید که دیگر عاشق نشوید؟ اما وجود درد از گذشته، ممکن است شما را از لذت از یک رابطه جدید زیبا باز دارد. فردگرایی شدید شما اغلب می‌تواند خوشبختی آینده شما را با کسی خراب کند.

در استقلال سمی شما اغلب بیش از حد مسئولیت می پذیرید

افرادی که بیش از حد مستقل هستند عادت دارند بیشتر از حد توانشان بار بردارند. این  از ارتباط بین دستاوردهای آن‌ها و عزت نفس‌شان می آید؛ شاید به همین دلیل است که شما به خستگی مزمن دارید و برای هیچ چیز جز کار وقت ندارید.

شما یک کمال گرا و خودسرزنشگر شدید هستید

یکی دیگر از پرچم قرمزهای استقلال سمی، کمال گرایی افراطی است.  تا زمانی که نتوانید یک پروژه تمام و کمال انجام بدهید، انجامش نخواهید داد. نتیجه این که شما اغلب کوهی از پروژه‌های انجام نداده یا ناتمام دارید.

سخن آخر در مورد استقلال سمی

شما این این حق را دارید که به توانایی‌های خود افتخار کنید. به آنچه که به تنهایی و به سختی به آن رسیده‌اید. اما راه‌هایی وجود دارد که در کار و چه در زندگی شخصی اثرگذارتر باشید و زندگی هم بیشتر بهتان خوش بگذرد. یادتان باشد که کمک گیری به‌هنگام نیاز خجالت ندارد. شجاعت آسیب‌پذیر بودن گاهی به شما کمک می‌کند وجه دیگری از روابط انسانی را تجربه کنید.

از این منبع برای نوشتن این مقاله بهره بردیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.