مهارت نرم

آدا؛ داستان توانمندسازی دخترانی که بالی برای پرواز می‌خواستند

دنیای کار و اشتغال، دنیای بی‌رحمی است. جان‌سختی و جنگندگی می‌خواهد. مهارت های نرم یکی از کلیدی‌ترین توانمندی‌هاست. مخصوصا اگر زن باشیم و در جامعه‌ای سنتی زندگی کنیم. این برای تمام زنان صدق می‌کند، حتی می‌شود گفت برای زنان در تمام دنیا. اما اگر از نظر اقتصادی و اجتماعی در شرایطی در معرض آسیب باشیم، این سختی چند برابر می‌شود.

طرح حمایت از اشتغال زنان در سلامتپاد، با این تفکر شکل گرفت که زنانی قوی و مستقل بسازد. زنانی که برای تغییر شرایط سخت خودشان، نیاز به توانمند شدن نسبی از نظر شغلی و مالی داشتند.

به دست آوردن این نوع استقلال قبل از اینکه مهارت‌های سخت نیاز داشته باشد، نیازمند مهارت‌های نرم است. پس تمرکز ما در اولین پروژه این طرح، با نام «آدا»، روی توانمندسازی دختران با رویکرد مهارت‌های نرم رفت، تا آغازگر مسیری برای رشد فردی و شغلی زنان کم‌برخوردار شود.

چرا «آدا»؟

آدا، به معنی فرشته توانگری است. این نام برای ما الهام‌بخش شد تا زنانی بتوانند زیر چتر آن توانمند شوند. در قدم اول به این خودباوری برسند، که می‌توانند شرایط سخت را به دست خودشان تغییر دهند. شرایط سختی که گاهی تاب آوردن و تغییر آن، نیاز به حمایت زنان دغدغه‌مند دیگری دارد. آن‌ها همچون فرشته‌ها نیاز به بال‌هایی برای پرواز داشتند.

داستان دختران تحت حمایت آدا

دوره آموزشی آدا از اسفند ۱۴۰۰  آغاز  شد و تا شهریور ۱۴۰۱ ادامه یافت.

در ابتدای طرح پس از مذاکرات متعدد با اکثر سمن‌های ایران با ۱۲ نفر مصاحبه شد و نهایتاً ۸ دختر در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال انتخاب شدند تا برای دریافت آموزش مهارت‌های نرم و مهارت‌های تخصصی، تحت حمایت قرار بگیرند. گروه انتخاب‌شده از بین دخترانی  بودند که تحت آسیب‌هایی چون خشونت، معلولیت، بی‌سرپرستی و بدسرپرستی قرار داشتند. همچنین یا از اتباع بودند و یا از نظر اقتصادی جزو طبقه ضعیف و کم‌درآمد محسوب می‌شدند اما استعدادی درخشان داشتند.

 استراتژی آموزشی آدا؛مهارت‌های نرم

همان‌طور که اشاره شد، دغدغه آدا توانمندسازی و آماده‌سازی ذهنی و روانی زنان برای ورود به بازار کار بود. با این تفکر، کارگاه‌های آموزشی آدا سه رویکرد اصلی را مدنظر قرار داد.

  • مهارت‌‌های نرم (رشد هوش هیجانی شامل کنترل اضطراب، ارتباط موثر، مهارت حل مسئله، حل تعارض، مدیریت خشم)
  • اصول شغل‌یابی (آشنایی با ترسیم کردن نقشه راه شغلی و مسیرهای دستیابی به آن)
  • اخلاق حرفه‌ای در فضای کار ( یادگیری استانداردهای رفتار حرفه‌ای در فضای کار)

در طول ۷ ماه پروژه آدا، دختران تحت حمایت، ۱۴۴ ساعت آموزش دریافت کردند و ۱۸ ساعت خدمات کوچینگ فردی گرفتند. همچنین با مهارت‌جویان تا منتورینگ تخصصی برای ورود به بازار کار همراهی شد تا به شغل موردنظرشان دست پیدا کنند. گفتنی است خدمات حمایتی آدا پس از  اتمام دوره‌های حضوری و آنلاین مهارت‌های نرم، در مرحله کاریابی، چالش‌های مصاحبه و استخدام و همچنین چالش‌های محیط کار تا امروز، ادامه پیدا کرده است.

دستاوردهای آدا در زمینه توانمندسازی در مهارت‌های نرم

آدا به عنوان اولین پروژه طرح حمایت از اشتغال زنان، در شهریور ۱۴۰۰  پایان یافت و با بازخوردهای بسیار مثبت و دلگرم‌کننده‌ای از سمت دختران، حامیان و منتوران همراه بود.

موضوع مشترک این بازخوردها، رشد دختران آدا، در موارد زیر بود:

  • پیشرفت و توسعه فردی
  • رفتار حرفه‌ای در سازمان
  • انسجام ذهنی نسبت به قبل از دوره
  • بالا رفتن خودآگاهی و شناخت ارزش‌ها
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • افزایش انگیزه جهت دستیابی به اهداف 
  • کسب تجربه‌ای کاربردی در راستای بلوغ فکری و شخصیتی

آدا تا امروز

دختران تحت حمایت آدا، نسبت به قبل از گذراندن این دوره در شرایط بهتری از نظر ذهنی، روانی و شغلی قرار گرفتند؛ همانطور که اشاره شد، ارتباط منتوران و تسهیلگران با آن‌ها تا امروز ادامه دارد.

آدا تا همیشه خانه دخترانی است که شوق رشد را داشتند، اما همچون فرشته توانگری، بال‌هایی برای پرواز نیاز داشتند.

نه آنچه که در کارگاه‌ها گفته شد، و نه آنچه یاد گرفته شد، بلکه تلاش جمعی زنانی در کنار هم، چراغی در مسیر و دل زنان این طرح روشن کرد. هم در دل دختران آدا، هم در دل مدرسان و تسهیلگران. این چراغ  به مسیرمان نور تاباند تا ایده پروژه‌های بعدی شکل بگیرد.

در مورد دیگر پروژه‌های مسئولیت اجتماعی سلامتپاد، بیشتر بخوانید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.