مهارت نرم

سلامتپاد و ایفا؛ پیوستن به تلاشی مشترک برای زدودن فقر

فقر یکی از مهم‌ترین بن‌بست‌هایی است که جلوی شکوفایی زنان را می‌گیرد. چهره زنانه فقر در تمام جهان، باعث شده، توانمندسازی اقتصادی زنان، فصل مشترک تلاش‌های بیشتر فعالین حوزه زنان باشد.

زنان مستعد زیادی هستند که به دلیل زندگی در منطقه محروم، فرصت‌ و مجال استفاده از توانمندی‌های خود را ندارند. وقتی حمایت مالی هدفمند و استراتژیک باشد، آن وقت است که هر حمایت مالی، آن‌ها را یک قدم به ساختن زندگی بهتر به دست خودشان نزدیک خواهد کرد.

سلامتپاد به موازات آموزش به زنان تحت آسیب و کم‌برخوردار برای فعال شدن در بازار کار، زنان روستایی را هم مدنظر قرار داشته است. به همین دلیل به حامیان مالی ایفا پیوست تا در مکانیزم هوشمندانه این سازمان برای فقرزدایی از مناطق محروم سهمی داشته باشد.

چرا ایفا؟

بیش از ۱.۷ میلیارد نفر در سراسر جهان بدون بانک هستند و نمی‌توانند به خدمات مالی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. ایفا یک موسسه مردم نهاد و غیرانتفاعی است که از سال ۱۳۹۷ به تامین منابع مالی خرد مورد نیاز برای اشتغال‌زایی در مناطق محروم به صورت جمع‌سپاری کمک می‌کند. توسعه کسب و کار در روستاها و کمک به مناطق محروم ایران هدف اصلی فعالیت‌های ایفا است.

این سازمان معتقد است بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی و کاهش فقر در گروی توسعه جوامع روستایی است. ایفا با اعطای قرض به روستاییان به راه‌اندازی و یا توسعه کسب و کار و اشتغال‌زایی آن‌ها کمک می‌کند.

ایفا پل ارتباطی بین توانگران نیک‌اندیش و خیرخواه و مناطق محروم جامعه روستایی است. این سازمان مردم‌نهاد تلاش می‌کند کمک‌های مالی داوطلبان نوع‌دوست به بهترین شکل ممکن، صرف رونق بخشیدن به کسب و کار مناطق محروم روستایی شود.

کمک مالی در قالب «قرض» و نه اعانه

سلامتپاد هرگز برای مبارزه با فقر و نابرابری‌های اجتماعی در پی راه‌حل‌های موقت و سطحی نبوده است. از همین رو خود را یک بنگاه خیریه برای جمع‌آوری اعانه نمی‌داند. ما در همکاری مشترک با ایفا، کمک‌های مالی را در قالب قرض به زنان کارآفرین روستایی رساندیم تا آن‌ها بر روی پای خود بایستند و زندگی خود و خانواده‌شان را بر پایه استقلال مالی تغییر دهند؛ در قدم بعدی آن‌ها پس از به بار نشستن کسب و کارشان، مبلغ را به صندوق ایفا بازگردانده تا با این بازپرداخت در چرخه‌ای خواهرانه به دست زن دیگری برای توسعه کسب و کارش برسد.

به این ترتیب با توانمندسازی و ایجاد چرخه اشتغال، با فقر، حاشیه‌نشینی و نابرابری منطقه‌ای برای زنان مبارزه می‌شود.

از نوروز ۱۴۰۱ تاکنون، سلامتپاد در این چرخه حامی ۴۰ طرح کارفرینی زنانه در ۲۰ روستای ایران بوده‌است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.