مدیتیشن چگونه می‌تواند آرامش را به ما بازگرداند؟

بسیاری از ما برای کسب آرامش بیش‌تر روش‌های خودمان را داریم؛ بعضی از ما پیاده‌روی می‌کنیم، بسیاری از ما به موسیقی گوش می‌دهیم یا با دوستان خود به سینما می‌رویم. اما مدیتیشن چطور؟  آیا تا به حال به فواید و مزایای مدیتیشن مداوم فکر کردیم؟

با مدیتیشن می‌توانیم یک اسکن بدنی را تجربه کنیم که از طریق ذهن‌مان انجام می‌شود. ایجاد آگاهی بیشتر از احساسات بدنی می‌تواند کمک کند تا با خود فیزیکی‌مان ارتباط بیش‌تری داشته باشیم و بینش بهتری در مورد علل بالقوه احساسات ناخواسته به دست آوریم. شاید مدیتیشن اهمیتش برای زنان بیش‌تر هم باشد چرا که از اولین دوره قاعدگی به بعد، به دلیل نوسانات هورمونی، درگیر اختلالات خلقی بیش‌تری همچون افسردگی، اضطراب، استرس و غیره می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به فواید مدیتیشن برای سلامت ذهن‌مان بپردازیم و همچنین بهترین روش تمرین مدیتیشن را معرفی کنیم.

مزایا و فواید مدیتیشن

بسیاری از تحقیقات این امر را ثابت کرده است که مدیتیشن می‌تواند باعث بهبود سلامت روان و جسم ما شود. چگونه؟ با:

بهبود خواب

تسکین اضطراب و استرس

خودآگاهی بیشتر

افزایش حس عزت‌نفس

کاهش درد

تمرین تنفس و ذهن‌آگاهی

خودمراقبتی

می‌توانیم از نمایی نزدیک‌تر به مزایای مدیتیشن نگاه کنیم.

بهترین زمان برای مدیتیشن؛ خوابی آرام

بسیاری از ما زمانی که احساس نگرانی یا استرس می‌کنیم، برای خواب آرام مشکل پیدا می‌کنیم. مدیتیشن می‌تواند به ما کمک کند آرام شویم، افکار مزاحم را از خود دور کنیم و به طور کلی احساس آرامش بیش‌تری کنیم. تمرین منظم مدیتیشن اغلب می‌تواند ناراحتی‌ که خواب ما را بهم می‌زند را کاهش دهد.

تمرینات مدیتیشن

پژوهش‌های انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که تمرینات مدیتیشن یا ذهن‌آگاهی توان کاهش علائم اضطراب عمومی را به‌ همراه دارد. محققان همچنین خاطرنشان کردند که شیوه‌های کاهش استرس مبتنی بر مدیتیشن ذهن آگاهی می‌تواند تأثیر مثبتی بر توانایی مدیریت استرس داشته باشد.

در این زمینه: اضافه‌بار اطلاعاتی، چرا روز به روز حواس‌پرت‌تر‌ می‌شویم؟

داروی مدیتیشن برای کاهش درد‌های‌مان

مدیتیشن ممکن است لزوماً درد را از بین نبرد. اما نتایجش، مانند افزایش آگاهی از بدن و وضعیت عاطفی‌مان، می‌تواند به تغییر طرز  فکر ما در مورد آن درد کمک کند. افزایش آگاهی و پذیرش درد می‌تواند قدمی رو به جلو در بهبود درد باشد.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ مطالعه نشان می‌دهد که مدیتیشن ذهن آگاهی می‌تواند به کاهش اثرات مرتبط با درد مزمن، مانند افسردگی یا  افزایش کیفیت زندگی کمک کند.

بیش‌تر بخوانیم: ه مثل هورمون‌های شادی

آموزش مدیتیشن درخانه

مدیتیشن را به عنوان یک ایکس-ری در نظر بگیریم که بدن ما را وارسی می‌کند. برای شروع مدیتیشن در خانه می‌توانیم از نکات زیر کمک بگیریم:

۱-راحت باشیم:  

با ریلکس بودن شروع کنیم. در وضعیتی دراز بکشید یا بنشینید که به ما امکان می‌دهد اندام خود را به راحتی بکشیم.

۲-تمرکز کنیم: 

مدیتیشن چیست

چشمان خود را ببندیم و شروع به تمرکز روی نفس خود کنیم. به احساس پر شدن نفس و خروج از ریه‌ها در هنگام دم و بازدم گوش فرا دهیم.

۳-انتخاب کنیم از کدام نقطه بدن‌مان شروع کنیم:

از هر جایی که دوست داریم شروع کنیم. – دست چپ، پای چپ، دست راست، پای راست، بالای سر-  همانطور که به آرامی و عمیق نفس کشیدن ادامه می‌دهیم، روی آن نقطه تمرکز کنیم.

۴- توجه خود را بالا ببریم:

آگاهی خود را به روی احساس درد، تنش، ناراحتی یا هر چیز غیرعادی متمرکز کنیم. از ۲۰ ثانیه تا ۱ دقیقه را صرف مشاهده این احساسات کنیم. مهارت خودابرازگری برای به دست آوردن آرامش درونی و بیرونی بسیار موثر و ضروری است.

۵- پذیرش خود را بالا ببریم:

اگر احساس درد و ناراحتی می‌کنیم، هر احساسی که این احساسات ایجاد می‌کند را بپذیریم و بنشینیم. آن‌ها را بدون غرولند بپذیریم. برای مثال، اگر احساس ناامیدی و عصبانیت می‌کنیم، خود را به خاطر این احساسات قضاوت نکنیم. به آنها توجه کنیم و اجازه دهیم از ما رخت سفر ببندند.

۶-تنفس را جدی بگیریم:

به نفس کشیدن ادامه دهیم، تصور کنیم درد و تنش با هر نفس کاهش می‌یابد. تمرین تنفس عمیق و تکنیک‌های مایندفولنس تاثیر به سزایی در انجام مدیتیشن دارند.

۷- رهایی:

به آرامی هوشیاری ذهنی خود را از یک ناحیه بدن به ناحیه دیگری انتقال دهیم. می‌توانیم حین دم و  بازدم تمرکز خود را از یک ناحیه بدن به ناحیه دیگر منتقل کنیم.

۸-به افکار انحرافی توجه کنیم:  

همانطور که حواس‌مان را به سراسر بدن‌مان معطوف کردیم، ممکن است افکاری انحرافی به ذهن ما متبادر شود. احتمالا بیش از یک‌بار اتفاق می‌افتد. نگران نباشیم! و دوباره حواس‌مان را معطوف به مسیر درست خود کنیم. کافی آرامش خود را با استفاده از مهارت و تکنیک‌های تنظیم هیجانات حفظ کنیم و دوباره روی یک نقطه از بدن‌مان متمرکز شویم.

۹-تجسم کنیم و نفس بکشیم:

پس از پایان یافتن بررسی بدن‌مان، اجازه دهیم این آرامش و آگاهی به‌ دست آمده در سراسر بدن ما سفر کند. کارهایی که انجام دادیم را به صورت آبی تجسم کنیم که یک لیوان را پر می‌کند. دم و بازدم را به آرامی در حالی که با این آگاهی از کل بدن خود برای چندین ثانیه می‌نشینیم ادامه دهیم.

۱۰- به محیط روزمره بازگردیم:

به آرامی تمرکز خود را رها کنیم و توجه خود را به اطراف خود برگردانیم.

مدیتیشن را به یک عادت تبدیل کنیم

ممکن است با شروع مدیتیشن کمی دلسرد شویم و نتیجه دلخواه را دریافت نکنیم. برای تاثیر مدیتیشن بر روح و روان ما باید به‌صورت مستمر آن را انجام دهیم. مدیتیشن اگر به یک عادت روزانه تبدیل شود، می‌تواند فواید زیادی در جهت خودمراقبتی برای شما داشته باشد.

شاید زندگی روزمره ما نیاز به یک منبع تامین‌کننده آرامش داشته باشد. به خصوص در دوران کنونی که تلاطم و اخبار تکان‌دهنده جز لاینفک زیست ما شده است. باید یک بار دیگر به درون خودمان رجوع کنیم و کسب آرامش را از آنجا شروع کنیم.

در این زمینه بیشتر بخوانید: ذهن خردمند؛ صلح بین منطق و هیجان

منبع: healthline

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.