قدرت شخصیت ساختنی است نه اتفاقی!

قدرت شخصیت در مقابل چه چیزی؟ چه کسی؟ شاید به نظرتان عجیب بیاید اما تعریف این ویژگی در تعامل با دیگران بیشتر قابل درک‌ است تا اینکه روی فردیت تمرکز کنیم. یعنی کافی است حواس‌مان به بازخوردهایی که از اطرافیان می‌گیریم و رصد کردن واکنش‌های درونی و بیرونی خودمان باشد، تا بتوانیم ارزیابی بهتری از  برآیند کلی قدرت شخصیت‌مان داشته باشیم.

وقتی اجازه می‌دهید دیگران ارزش شما را تعریف کنند

اگر  روی قدرت شخصیتی‌تان کار نکنید، برای تنظیم احساسات‌تان وابسته به دیگران می‌شوید. هنگامی که قدرت خود را از دست می‌دهید، به طور کامل وابسته به افراد دیگر و شرایط خارجی برای تنظیم احساسات خود می‌شوید؛ افکار و رفتار شما هم وابسته به احساسات شما می‌شود. همچنین:

اجازه می‌دهید دیگران ارزش شما را تعریف کنند، به مشکلات واقعی زندگی‌تان نمی‌پردازید، خودتان را قربانی اتفاقات می‌بینید، خودتان مسئول اشتباهات‌تان نمی‌بینید، به انتقاد بسیار حساس هستید، اهداف خود را از دست می‌دهید و  روابط‌تان را خراب می‌کنید.

چگونه شخصیت قوی داشته باشیم؟

دادن قدرت به افراد دیگر به این منظور که فکر کردن، احساس کردن و رفتار شما را کنترل کنند، باعث می‌شود که ذهن قدرتمندی نداشته باشید. آیا با هر کدام از موارد زیر آشنایی دارید؟

  • شما با هرگونه نقد یا بازخورد منفی که دریافت می‌کنید، سریعا تحت‌تاثیر قرار می‌گیرید.
  • افراد دیگر توانایی دارند به راحتی شما را عصبانی کنند و باعث شوند شما رفتاری انجام دهید که بعدا بخاطرش پشیمان شوید.
  • شما اهداف خود را براساس آنچه دیگران به شما گفته‌اند پیش می‌برید و طبق خواسته مردم زندگی می‌کنید.
  • رفتار افراد دیگر تعیین می‌کند روز شما چگونه بگذرد.
  • هنگامی که افراد دیگر سعی می‌کنند تا کاری را به دوش شما بیندازند، شما با بی‌حوصلگی کار را انجام می‌دهید، حتی اگر نخواهید.
  • به سختی کار می‌کنید تا افراد دیگر شما را به شکل منبعی موفق و مثبت ببینند، زیرا فکر می‌کنید ارزش‌تان بستگی به این دارد که دیگران شما را چطور می‌بینند.
  • زمان زیادی را صرف شکایت راجع به افراد و شرایطی که دوست ندارید می‌کنید.
  • اغلب از همه چیزهایی که “باید” در زندگی انجام دهید شکایت می‌کنید.
  • برای جلوگیری از احساسات ناراحت‌کننده، مانند خجالت و ناراحتی تلاش زیادی می‌کنید.
  • شما مشکل تنظیم مرزها را دارید، و احساس ناراحتی نسبت به افرادی که زمان و انرژی شما را می‌گیرند دارید.
  • هنگامی که کسی شما را ناراحت می‌کند، شما به راحتی کینه به دل می‌گیرید.

آیا می‌توانید خود را در هر کدام از نمونه‌های فوق ببینید؟ حفظ قدرت شما در این است که اطمینان حاصل کنید که چه کسانی می‌خواهید باشید، چه افرادی در اطراف شما باشند و در چه موقعیتی باشید.

قدرت شخصیت؛ چرا قدرت‌مان را از دست می‌دهیم؟

تنظیم مرزهای سالم به معنی بدجنسی و بی‌احترامی نیست. اتفاقا باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای چارچوب خانواده و رفتارهای سالم برای نیرومند کردن ذهن می‌شود.

   هرگاه مرزهای احساسی و فیزیکی سالم را برای خود تعیین نکنید، قدرت خود را به خطر می‌اندازید و آن را به دیگران واگذار می‌کنید. شاید شما جرأت نکنید به درخواستی که همسایه‌تان از شما می‌کند جواب منفی دهید یا وقتی که دوست‌تان برای غرغر کردن به شما زنگ می‌زند ناچارا به آن‌ها گوش می‌دهید.

هر بار که به ناچار کاری را انجام می‌دهید که نمی‌خواهید و جرات گفتن کلمه نه را ندارید، قدرت خود را به دیگران واگذار می‌کنید. اگر برای نیازهای‌تان تلاشی نکنید به مردم این اجازه را می‌دهید که همه چیز را از شما بگیرند.

نبود مرزهای احساسی موجب بروز مشکلات برای شما می‌شوند. اگر از طرز برخورد مردم با خودتان خوش‌تان نمی‌آید و برایش هنوز هیچ کاری نکرده‌اید، به زودی کنترل و قدرت زندگی‌تان را از دست می‌دهید.

برای دستیابی به قدرت شخصیت، قدرت خود را تجدید کنید

اگر اعتماد به نفس نداشته باشید به دیگران اجازه می‌دهید که ارزش شما را تعیین کنند. وقتی باعث ناراحتی دیگران شوید چه؟ نکند دیگران شما را دوست نداشته باشند.

زمانی که تصمیم بگیرید مرزهای سالم ایجاد کنید، احتمالا جواب‌های‌تان را می‌گیرید. اما اگر به اندازه کافی عزت نفس داشته باشید، متوجه خواهید شد که تحمل پیامدهای این چنینی را دارید.

چگونه شخصیت مستقل داشته باشیم؟ افرادی که قدرت شما را می‌گیرند را شناسایی کنید

چگونه شخصیت قوی داشته باشیم

  بخشیدن کسی که به شما آسیب رسانده است، احساسی یا جسمی، به معنای این نیست که رفتارهای دیگر آن فرد را هم توجیه کنید. بخشش برای این است که خشم‌تان را آرام کنید تا بر روی مسایل مهم‌تری تمرکز داشته باشید.

اگر بیشتر عمر خود را مانند یک قربانی زندگی کنید سخت است که بتوانید متوجه قدرت‌تان برای انتخاب مسیر زندگی‌تان شوید. اولین قدم برای شما، افزایش آگاهی نسبت به خودتان در زمان‌ها و موقعیت‌هایی است که دیگران را مقصر احساسات، رفتار و افکارتان می‌دانید.

هر ثانیه‌ای که شما با همکاران‌تان راجع به رییس‌تان صحبت می‌کنید که چقدر آدم ناعادلی است، به رییس‌تان قدرت بیشتری می‌دهید.

جمله‌ معروفی از دیل کارنگی هست که می‌گوید: «هنگامی که از دشمنان‌مان نفرت داریم، به آنها قدرت می‌دهیم: قدرت برهم زدن خواب‌مان، اشتهای‌مان، فشار خون، سلامتی و شادی‌مان».

زبان خود را بازنویسی کنید

گاهی اوقات برای حفظ قدرت شخصیتی و بازپس‌گیری قدرت‌تان، باید یاد بگیرید که با نگاه دیگری به موقعیت‌ها و اتفاقات زندگی‌تان نگاه کنید. نمونه‌هایی از شیوه بیان، که قدرت را به شما برمی‌گردانند عبارتند از:

“رئیسم من را عصبی می‌کند”. شما ممکن است رفتار رئیس خود را دوست نداشته باشید، اما آیا او واقعا شما را عصبانی می‌کند؟ شاید رئیس شما به گونه‌ای رفتار کند که شما دوست نداشته باشید و ممکن است بر احساس شما تأثیر بگذارد، اما او شما را مجبور نمی‌کند هر چیزی را احساس کنید.

“دوست پسرم مرا ترک کرد، چون من به اندازه کافی خوب نیستم. ” آیا شما واقعا به اندازه کافی خوب نیستید یا این فقط یک نظر شخصی است؟ اگر شما نظرسنجی از صد نفر انجام دهید، احتمالا همه آنها به توافقی مشابه دست نمی‌یابند. فقط به این دلیل که یک نفر چیزی را تصور می‌کند، به معنای صحیح بودن آن نیست. به هیچ کسی این قدرت را ندهید که بخواهد تعیین کند که شما واقعا کی هستید.

“مادرم باعث می‌شود من احساس بدی راجع به خودم داشته باشم، چون همیشه بسیار از من انتقاد می‌کند.” به عنوان یک بزرگسال، آیا شما موظف به گوش دادن به مادر خود راجع به انتقادات بیش از حدی که در مورد شما می‌کند هستید؟ آیا واقعا انتقادات مادر شما باید باعث شود که اعتماد به‌نفس‌تان کم شود؟

“من باید هر یکشنبه شب مادر همسرم را برای شام دعوت کنم. “آیا این قانون یک اجبار برای شماست یا این کار را بخاطر اهمیتی که برای خانواده‌تان دارد، انجام می‌دهید؟

حفظ قدرت شخصیت؛ اول فکر کنید بعد عکس‌العمل نشان دهید 

اگر کسی چیزی می‌گوید که شما دوست ندارید و فریاد و دعوا راه می‌اندازید به آن کلماتی که دوست ندارید قدرت می‌دهید. هرباری که خونسردی‌تان را از دست می‌دهید به فرد مقابل قدرت می‌دهید. در اینجا به راهکارهایی برای تنظیم هیجانات اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند چطور خونسردی‌تان را در مقابل رفتارهای منفی حفظ کنید:

نفس عمیق بکشید. خستگی و خشم باعث واکنش‌های فیزیکی بدن می‌شود مثل افزایش میزان تنفس، افزایش ضربان قلب و تعرق.

خودتان را از این موقعیت‌ها جدا کنید. یاد بگیرید که نشانه‌های هشداردهنده شخصی خشم‌تان را تشخیص دهید مانند لرزش و یا احساس گرما – و قبل از از دست دادن خونسردی خودتان را از وضعیت خارج کنید. مثلا بگویید: “من حاضر نیستم در مورد آن الان حرف بزنم”  یا تا حدودی راه‌تان را جدا کنید و از آنجا بروید.

حواس خودتان را پرت کنید. سعی نکنید سریعا یک مشکل را حل کنید یا با شخصی به موضوع و بحث بپردازید آن هم زمانی که احساس می‌کنید بیش از حد احساساتی هستید، در عوض، خود را با یک فعالیت، مانند راه رفتن و یا خواندن، برای کمک به آرام کردن خود، منحرف کنید.

قدرت شخصیت و انتقادات و پیشنهادات

تقریبا هر فرد موفق ممکن است یک داستان مشابه از عدم پذیرش داشته باشد. در سال ۱۹۵۶ اندی وارهول تلاش کرد تا یکی از نقاشی‌های خود را به موزه هنرهای مدرن ارائه دهد. اما آن‌ها حاضر به پذیرش آن حتی به صورت رایگان نشدند. تا سال ۱۹۸۹، نقاشی‌های‌ش چنان موفق بود که او توانست موزه خود را افتتاح کند. موزه اندی وارهول بزرگ‌ترین موزه‌ای در ایالات‌متحده است که تنها مختص یک هنرمند است.

 واضح است که هر کسی دارای نظری منحصربفرد است، اما مردم موفق اجازه نمی‌دهند که نظر یک فرد آن‌ها را تعریف کند.

وقتی پذیرفته‌ نمی‌شوید زمانی را برای آرام کردن خود بگذارید. بعد از خودتان سوال‌های زیر را بپرسید:

چه شواهدی وجود دارد که این موضوع درست است؟

چرا این آدم باید همچین نظری راجع به من دهد؟

آیا می‌خواهم رفتارهایم را تغییر دهم؟

در ذهن‌تان به یاد داشته باشید که نظر یک نفر همیشه نمی‌تواند واقعیت داشته باشد. شما این حق را دارید که محترمانه آن را رد کنید و بدون صرف زمان و انرژی برای تغییر نظر افراد، راه خود را بروید.

برای به دست آوردن قدرت شخصیت، انتخاب‌های‌تان را بشناسید

قدرت شخصیت

ما اغلب خودمان را متقاعد می‌کنیم که انتخابی نداریم. به جای گفتن “من باید فردا سرکار بروم”، به خودتان یادآوری کنید که این یک انتخاب است. اگر انتخاب کنید که سرکار نروید پیامدهایی برای شما خواهد داشت بطور مثال هیچ حقوقی دریافت نخواهید کرد و یا شغل‌تان را از دست دهید. در هر صورت این یک انتخاب است.

به خودتان یادآوری کنید که در هر کاری که انجام می‌دهید، انتخاب وجود دارد. بینش مثبت و شفاف را جایگزین افکار قربانی و ترحم به خود کنید، یادتان باشد افکار و احساسات شما آزاد است. اگر بیشتر عمر خود را به عنوان قربانی گذرانده‌اید، ممکن است به سختی متوجه شوید که شما توانایی ایجاد سبکی از زندگی که می‌خواهید را دارید.

البته اینکه نگاه‌مان به موقعیتی که داخلش قرار داریم عوض کنیم اصلا کار راحتی نیست، مخصوصا وقتی که تمام وجودمان از حس ترحم به خودمان لبریز باشد.

برگشت قدرت‌تان، قدرت شخصیت شما را بیشتر و توانمندترتان می‌کند

برای به دست آوردن قدرت شخصیتی، اگر به راحتی قدرت‌تان را رها کنید، شما را به عنوان یک شخص قدرتمند نمی‌شناسند. از اپرا وانفری بپرسید. او در فقر شدید بزرگ شد و در دوران کودکی بارها از نظر جنسی مورد تجاوز افراد متعددی قرار گرفت. او با مادر، پدر و مادربزرگش، زندگی می‌کرد و در نوجوانی، از خانه فرار کرد. در سن چهارده سالگی باردار شد، اما نوزاد پس از تولد فوت کرد.

 در طول دوره دبیرستان او شروع به کار در یک ایستگاه رادیویی محلی کرد. او کار خود را از طریق کارهای چند رسانه‌ای شروع کرد و در نهایت، او کاری به عنوان مجری برنامه تلویزیونی به دست آورد اما  بعد از مدتی اخراج شد. او اجازه نداد نظر شخصی یک نفر زندگی‌‌اش را عوض کند، پس برنامه تلویزیونی خود را ساخت و در سن ۳۲ سالگی برنامه‌اش، یک برنامه تلویزیونی محبوب ملی شد.  اوپرا اجازه نداد دوران کودکی و یا کارفرمای سابقش قدرت را از او بگیرند.

بازپس‌گیری قدرت و ذهن قدرتمند با قدرت شخصیت

وقتی که به هیچ کس اجازه کنترل و تسلط بر زندگی‌تان را ندهید، شما توانمندی و قدرت را تجربه خواهید کرد. اینجا به شما می‌گوییم که چطور بازپس‌گیری قدرت به شما کمک می‌کند که ذهن قدرتمندی داشته باشید:

  • احساس بهتری راجع به اینکه چه کسی می‌خواهید باشید دارید و می‌دانید که  قدرت انتخاب دارید براساس اینکه چه چیزهایی برای‌تان بهتر است بجای اینکه فقط برای جلوگیری از افتادن یکسری اتفاق تصمیم‌های‌تان را پایه گذاری کنید.
  • هنگامی که شما مسئولیت رفتار خود را برعهده می‌گیرید، برای پیشرفت در راستای اهداف‌تان‌، بیشتر خود را مسئول می‌دانید.
  • هیچ وقت حاضر به انجام کاری که نمی‌خواهید نمی‌شوید آن هم بخاطر احساس گناه یا بخاطر خواسته افراد.
  • وقت و انرژی‌تان را صرف کارهایی می‌کنید که انتخاب‌تان است. دیگر مردم را مقصر هدر رفتن زمان و انرژی و زندگی‌تان نمی‌دانید.
  • حفظ قدرت شخصیت شما باعث کاهش خطر افسردگی، اضطراب و دیگر مسائل بهداشت روانی می‌شود. بسیاری از مشکلات سلامت روانی با احساس ناامیدی و بی‌کفایتی مرتبط است. هنگامی که تصمیم می‌گیرید به دیگران و اتفاقات قدرت کنترل اینکه چگونه احساس و رفتار کنید را ندهید قدرت بیشتری نسبت به سلامت روانی خود کسب می‌کنید.
  • وقتی احساس کینه دارید، خشم و عصبانیت شما درسی به فرد مقابل نمی‌دهد. در عوض، خشم شما به آن فرد قدرت بیشتری برای دخالت داشتن در کیفیت زندگی شما می‌دهد.

بخشش به شما اجازه می‌دهد قدرت خود را برگردانید

گذر از این مسیر مهم و به دست آوردن قدرت شخصیت نه فقط بر سلامت روان، بلکه همچنین بر روی سلامت جسمی تاثیر‌گذار است و کمک می‌کند طولانی‌تر زندگی کنید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ در مجله پزشکی رفتاری کشف کرد زمانی که مردم فقط مایل بودند بقیه را تحت شرایط خاصی ببخشند، مثل عذرخواهی کردن یا قول اینکه آن رفتار هرگز تکرار نشود – خطر دچار شدن به مرگ زودرس افزایش می‌یابد، شما نمی‌توانید بر روی عذرخواهی کردن افراد کنترلی داشته باشید.

اینکه صبر کنید تا مردم از شما عذرخواهی کنند تا آن‌ها را ببخشید، به آنها قدرت می‌دهد، نه تنها در زندگی‌تان بلکه در مرگ‌تان.

داوطلبانه قدرت را تقدیم دیگران نکنیم

https://www.youtube.com/watch?v=gW7AzKGUcA0
ژاله و خانواده‌اش هزار قصه‌ ناگفته دارند. او معنای مجسم حفظ کردن زندگی با چنگ‌ و دندان است. به عنوان سرپرست خانواده، همیشه ناچار بوده حواسش جمع باشد که زندگی خودش و بچه‌هایش از «کنترل» خارج نشود.

بر روی قدرت‌تان نظارت داشته باشید و دقت کنید که چه مواقعی آن‌ را داوطلبانه از دست می‌دهید. کار سختی است اما برای داشتن قدرت شخصیتی و ذهن قدرتمند شما باید یاد بگیرید که احساس ترحم به خود نداشته باشید و قدرت‌تان را نزد خودتان حفظ کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.