ترس از طلاق؛ طبیعیه که بترسی! ۵ ترس رایج از طلاق و راه‌های غلبه بر آن

اضطراب و ترس از طلاق دو حس واقعی هستند که در زندگی مشترک با آن مواجه می‌شوید. حتی اگر خودتان آن را درخواست نکرده باشید.

بزرگی و ابهام این تصمیم اضطراب زیاد و پیامدها و مشکلاتی با خود به همراه دارد که شوخی‌بردار هم نیست. گاهی آنقدر اوضاع درهم برهم و پیچیده می‌شود که علاوه بر ترس و اضطراب، سردرگمی هم به آن اضافه می‌شود.

ما می‌خواهیم به شما پیشنهاد کنیم برای غلبه بر ترس از طلاق، بخش‌هایی از این کلاف سردرگم را ذره ذره باز کنید. خودتان را ببینید، با پیامدهای بعد از طلاق برای زنان آشنا شوید و بدانید که برای رد شدن از این مسیر باید دست خودتان را بگیرید.

ترس از طلاق غیرطبیعی نیست!

اول از همه بدانید این احوال و ترس از طلاق کاملا طبیعی است و  تنها شما نیستید که تجربه‌اش می‌کنید. تقریبا تمام کسانی که به هر نحوی به مرحله‌ طلاق می‌رسند، حس ترس و اضطراب را دارند. پس لازم نیست خودتان را سرزنش کنید.

قبل از هر چیز ترس‌های خود را بشناسید همچنین علت ترس‌تان از طلاق، همین که بدانید که در درون‌تان چه می‌گذرد، در عین ترس، حس تسلط بیشتری را نسبت به اوضاع خواهید داشت.

در این مقاله در بخش اول علت‌های ترس از طلاق را مرور می‌کنیم و پس از آن چند تکنیک برای غلبه بر این ترس و مواجهه با مشکلات و پیامدهای بعد از طلاق برای زنان، به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ترس از طلاق و تاثیرات طلاق برفرزند

این از رایج‌ترین ترس‌های طلاق مخصوصا برای زنان است؛  سنجش اینکه در شرایطی که هستید کودک‌تان بیشتر آسیب می‌بیند یا در شرایط جدایی، کار خیلی سخت و حساسی است. در چنین شرایطی بهتر است یک مشاور در کنار خود داشته باشید و نظرات اطرافیان را برای تصمیم نهایی کنترل کنید.

مشکلات زنان پس از طلاق؛ ترس از طلاق و ناتوانی تامین هزینه‌های زندگی

با توجه به آمار پایین اشتغال زنان در ایران، ممکن است در طی سال‌های ازدواج کاملا یک طرفه از نظر مالی وابسته شده باشید و ترس این را داشته باشید که نتوانید هزینه‌ها را  به تنهایی تامین کنید. در این شرایط حساب شده عمل کنید.

این ترس، حداقل در شرایط حال حاضر جامعه‌ ما ترسی جدی است. اما این را نیز در نظر بگیرید، که راه‌های درآمدزایی، حتی از داخل خانه روز به روز متنوع‌تر می‌شود.

ابتکار عمل را به دست بگیرید و برای زندگی مالی‌تان برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید از کارهای کوچک شروع کنید و کم کم مسیر را برای خودتان شفاف کنید. اگر لازم است مهارتی یاد بگیرید، دست به کار شوید. این از مهم‌ترین قدم‌هایی است که باید برای خودتان بردارید.

ترس از دست دادن حضانت فرزند و سایر محدودیت‌های قانونی

ترس از طلاق و حضانت فرزند بعد از طلاق برای زنان شامل چه مواردی است؟

مواجهه با قوانین حضانت فرزند به خودی خود یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های زنان از طلاق است. تصور اینکه شرایط توافقی پیش نرود و فرزندتان از شما گرفته شود. از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید.

چرا زنان در طلاق آسیب‌پذیری بیش‌تری دارند؟

ترس از طلاق و نپذیرفتن خانواده

طلاق هنوز در بسیاری از خانواده‌های ایرانی تابو محسوب می‌شود؛ ممکن است نگران باشید که خانواده خودتان از تصمیم شما حمایت نکنند و پذیرفته نشوید. با آرامش یا به کمک یک تسهیل‌گر به روش‌های گفتگو با آن‌ها فکر کنید.

ترس از طلاق و تنهایی

فرقی نمی‌کند چند سال است که ازدواج کرده‌اید، خوب یا بد شما به همراهی همسرتان عادت کرده‌اید. این هم از آن بخش‌های عجیب ماجراست که آدمیزاد به بدترین شرایط‌ها عادت می‌کند و خارج شدن از آن عادت اضطراب برانگیز است.

به هرحال فکر به ترک موقعیت آشنای قدیمی، فارغ از اینکه چقدر مناسب بوده، ترسناک است. اما این احساس به این معنا نیست که باید به هر قیمتی در آن منطقه بمانید.

این حس با افزایش اعتماد به نفس شما کمرنگ خواهد شد. باید روی توانمندی‌های خود کار کنید و هویت مستقل را کم کم توی ذهنتان بسازید. نگران تنهایی نباشید چون دوباره خواهید توانست دایره اجتماعی‌تان را گسترش دهید.

مشکلات زنان پس از طلاق؛ ترس از طلاق و شروع دوباره

به هرحال ازدواج مزیت‌های بالقوه‌ای دارد که فکر کنار گذاشتن آن شما را می‌ترساند؛ خانه و زندگی‌ که ساخته بودید، شاید هر دو درآمدتان را به اشتراک می‌گذاشتید.

اما حس می‌کنید حالا باید بعضی از مسیرها را از نو به تنهایی بروید و این فکر شما را می‌ترساند. حق دارید که این حس ترس از طلاق را داشته باشید؛ مخصوصا اینکه شاید از نظر روحی خسته هم باشید. اما مواجه با این ترس، بهتر از آن است که در موقعیتی که دارید آسیب می‌بینید و خوشحال نیستید بمانید.

به فرصت‌های جدیدی فکر کنید که در زندگی جدید با آن روبرو می‌شوید؛ مطمئن باشید یک روز چیزی که از آن می‌ترسید، خیلی زود تبدیل به خاطره‌ای دور می‌شود.

در این باره بیش‌تر بخوانیم: تعیین مرزگذاری سالم در دوران طلاق و پس از آن

ترس از طلاق و حس گناه و عذاب وجدان

احساس گناه یک حس قدرتمند است که می‌تواند افراد را در ازدواج‌های شکست خورده حبس کند. این که احساس کنید به دیگران بدهکار و مدیون هستید؛ به جای ترس از اینکه نکند ظالم هستید، به این فکر کنید که چه چیزی برای شخص شما بهتر است.

پیامدهای طلاق برای زنان؛ ترس از قضاوت شدن توسط جامعه یا طرد شدن

ممکن است نگران آبرو، قضاوت اطرافیان یا  از دست دادن اطرافیان باشید. متاسفانه این ترس‌ها در بستر زیستی ما واقعی است.

هیچ چیزی بدون هزینه نیست

تمام این ترس‌ها واقعی و جدی است؛ آنقدر جدی که ممکن است شما را فلج کند تا نتوانید قدمی برای بهبود اوضاع بردارید.

در واقع آن ترس که مکانیزم دفاعی شما در مقابل نرفتن به سمت عواقب ناشناخته‌ طلاق است، خودش منجر به ماندن شما در وضعیت پر آسیب می‌شود. نتیجه ماندن در این وضعیت می‌تواند افسردگی، بی تفاوتی، عصبانیت یا ناامیدی باشد.

در ادامه این مطلب، ۷ قدمی که می‌تواند برای غلبه بر ترس‌‌ از طلاق به شما کمک کند را با هم مرور می‌کنیم.

۱.با خودتان روراست شوید!

انرژی‌ که شما برای سرکوب کردن احساسات و انکار واقعیت موجود صرف می‌کنید، توان روحی شما را تخلیه می‌کند؛ این باعث می‌شود نتوانید خودتان را تمام و کمال زندگی کنید.

پس قدم اول این است که دیگر خودتان را گول نزنید و با خودتان روراست باشید؛ ندای درونی شما که از شرایط ناراضی است را بشنوید. صدایی که به شما می‌گوید ازدواج شما با یک بحران جدی مواجه است.

۲.خاموش کردن صدای سرزنشگر درون

وقتی به ندای درونی‌تان فضا می‌هید و با آن روبرو می‌شوید، ممکن است بلافاصله صداهای دیگری بلند شوند که آن صدا را خفه کنند.

 صدای سرزنشگری که خودتان را مقصر می‌داند و شروع به انتقاد می‌کند.

شاید قبلا هم هر بار شروع به درنظر گرفتن احساسات خود می‌کردید، صدای سرزنشگر اجازه نداده است و آن را سرکوب کرده. اما شروع کنید به تمرین آگاهانه که هر بار صدایش بلند شد، سریع خاموشش کنید.

حالا می‌توانید این منتقدگر درونی را بشناسید. هدفش چیست؟ تسلیم کردن و متوقف کردن شما؟

آگاه بودن به صداهای درونی‌تان به شما کمک می‌کند تا بر ذهن‌تان مسلط شوید. شاید لازم باشد این دو مرحله را بارها تمرین کنید.

۳.در مورد ترس‌های‌تان بنویسید؛ مواجهه با ترس از طلاق برای زنان

وقتی عمیق‌ترین ترس‌ها و افکار خود را  روی کاغذ می‌آوریم، هر چقدر هم که ترسناک باشند، ابهت‌شان می‌ریزد!

تمام اتفاقاتی که از افتادن آن به واسطه طلاق می‌ترسید را تجسم کنید. برای یک بار هم که شده به خودتان اجازه دهید این ترس‌ها را ببینید.

به آن فکر کنید که احتمال وقوع‌شان چقدر است؟ خواهید دید که بعد از این کار، چطور آن افکار قدرت‌شان کم می‌شود.

در واقع نوشتن یک نوع تخلیه‌ هیجانی با خود به همراه دارد؛ شما چیزی که از آن می‌ترسید را یک بار در قالب یک متن پیش رویتان خلق می‌کنید. مثل این می‌ماند پشت سر گذاشتن آن را هم شبیه‌سازی می‌کنید.

۴. در مورد ترس‌ از طلاق حرف بزنید

در مورد علت ترس‌ از طلاق شروع به صحبت با فردی نزدیک کنید؛ کسی که به او اعتماد دارید و در کنارش احساس امنیت می‌کنید؛ خواهر، برادر یا دوستی صمیمی.

نگران این نباشید که دیگران درمورد شما چه فکری خواهند کرد. ماسک من خوشبختم  یا من قوی هستم را از روی صورت بردارید و با مشکلات بعد از طلاق برای زنان نیز آشنا شوید تا در نهایت بتوانید تصمیمی آگاهانه بگیرید.

مطمئن باشید، عشق و حمایتی که از بیرون دریافت خواهید کرد، غافلگیرتان می‌کند. اگر چنین شخصی در اطراف‌تان نیست، با یک مشاوره در این باره صحبت کنید.

۵. مچ خودتان را در رفتارهای جبرانی بگیرید

اگر شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانید و یک گالن بستنی می‌خوردید، سیگار می‌کشید، زیاد کار می‌کنید یا بیش از حد خرید می‌کنید دارید از تجربه اضطراب فرار می‌کنید؛ اضطرابی که برای درک شرایط موجود اتفاقا به آن نیاز دارید و نباید سرکوبش کنید.

این رفتارهای جبرانی پتانسیل آن را دارند که افسار زندگی شما را به دست بگیرند تا مشکلات حل نشده باقی بمانند.

در صورت نیاز کمک بگیرید. یک روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا رفتارهای جبرانی را خنثی کنید.

۶. واقعی‌ترین افکار و احساسات خود را با همسرتان در میان بگذارید

اگر ترس از طلاق باعث می‌شود افکار و احساسات‌تان را به همسرتان نگویید، دلیلش را بکاوید و شفاف کنید.

در این مرحله هم یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند که چطور احساسات خودتان را بیان کنید.

۷.کمک حرفه‌ای بگیرید

 مشاور برای غلبه بر ترس از طلاق در زنان چه تاثیری دارد؟

در نهایت برای مواجهه با علل ترس از طلاق و مشکلات پس از طلاق برای زنان، مثل همیشه، مراجعه به مشاور و کمک حرفه‌ای گرفتن توصیه‌ همیشگی ماست برای غلبه بر ترس از طلاق. شاید شما لازم باشد علاوه بر ترس‌های مربوط به آینده، ریشه‌ بعضی از ترس‌های کودکی خود را نیز در این بحران پیدا کنید. ترس‌هایی که مربوط به زمانی بود که شما بی‌دفاع و ضعیف بودید و  جهان خیلی بزرگ‌تر از توان شما بود، اما حالا که بالغ شده‌اید هنوز با شماست. پیدا کردن و شناخت این آسیب‌ها، به طور کلی دنیا را برای شما جای امن‌تری خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.