تاثیر طلاق بر فرزندان: خبر طلاق را چطور به فرزندم بدهم؟

انتقال خبر طلاق و تاثیرات طلاق بر فرزندان یکی از سخت‌ترین بخش‌های پروسه طلاق است؛ کودکان بسته به سنی که در آن قرار دارند، و برداشت‌شان از طلاق والدین اضطراب‌ها و اثرات روانی خاصی را برای‌شان به دنبال خواهد داشت. شما شاید نتوانید ترس از طلاق و اندوه ناشی از این اتفاق را کم کنید، اما می‌توانید برای مدیریت رابطه‌تان و کاهش تاثیر طلاق بر فرزندتان، با تدبیر پیش بروید تا راحت‌تر سازگار شوند.

این تدبیر برای دریافت احساس اطمینان و عشق فرزندتان از سمت شما حیاتی است. پس در مورد این بخش از ماجرا با فکر، مشاوره و مطالعه خودتان را آماده کنید. این چند نکته به شما کمک می‌کند در مورد نحوه طرح مسئله‌ طلاق و تسلط بر شرایط جدید و بررسی اثرات طلاق بر فرزندنتان دید پیدا کنید. با این کار ترس از طلاق هم برای شما کم‌تر شده و می‌توانید با آن کنار بیاید

بازگوکردن خبر طلاق؛ چگونه خبر طلاق‌مان را به فرزندان بگوییم؟

وقتی نوبت به انتقال خبر طلاق به کودکان می‌رسد، بسیاری از والدین ذهن‌شان قفل می‌شود. آنچه می‌خواهید بگویید را از قبل آماده کنید تا پروسه برای‌تان راحت‌تر شود. اگر بتوانید قبل از آن اضطراب خود را مدیریت کنید و خودتان را برای سوال‌های احتمالی آماده کنید، اوضاع را راحت‌تر مدیریت خواهید کرد. یادگیری مهارت تنظیم هیجانات به شما کمک می‌کند تا بتوانید تا حد زیادی اضطراب و ترس‌هایتان را کنترل و مدیریت کنید.

با کودکان طلاق چگونه برخورد کنیم: آثارروانی طلاق بر فرزندان

هرچند ممکن است سخت باشد اما سعی کنید برای کاهش ترس فرزندنتان در برابر طلاق، لحنی همدلانه داشته باشید. به فرزندتان یک توضیح صادقانه اما دوستانه بدهید. حقیقیت را بگویید اما دلایل طولانی ممکن است فقط آن‌ها را گیج کند. جمله‌هایی ساده و سرراست انتخاب کنید؛ جملاتی مثل اینکه :«دیگه نمی‌تونیم با هم کنار بیایم.» شاید لازم باشد به این جمله اضافه کنید که البته پدر مادرها هم ممکنه با بچه‌ها گاهی با هم کنار نیایند، اما والدین و بچه‌ها هرگز طلاق نمی‌گیرند. این عبارات به شما کمک می‌کند که با کودکان طلاق برخورد مناسب‌تر و سنجیده‌تری داشته باشید.

بیش‌تر بخوانید: تعیین مرزگذاری سالم پس از طلاق

تاثیر طلاق بر فرزند: بگویید دوستش دارید

هر چقدر هم که ساده به نظر برسد، این که به فرزندان‌تان بفهمانید که عشق شما به آنها تغییر نکرده است پیامی قدرتمند است و باعث کاهش پیامدهای تلخ ناشی از طلاق والدین می‌گردد. به آنها بگویید که همچنان از هر نظر مراقب آنها هستید، از درست کردن صبحانه تا کمک به آنها در انجام تکالیف. انجام دادن این امور ساده باعث کاهش استرس و تاثیرات منفی طلاق بر فرزندان می‌گردد.

تاثیرات طلاق برکودکان؛ جلوی فرزندتان همدیگر را سرزنش نکنید

بهتر است برای حفظ روحیه و کاهش ترس از طلاق فرزندنتان این خبر را دو نفری به او بدهید. مثل یک تیم رفتار کنید و با هم هماهنگ باشید؛ تا آنجا که می‌توانید، سعی کنید از قبل در مورد توضیح جدایی یا طلاق خود توافق کنید و به آن پایبند باشید.
این مهم است که با فرزندتان صادق باشید اما از تخریب همدیگر جلوی فرزند بپرهیزید؛ این خویشتن‌داری در بعضی شرایط می‌تواند خیلی سخت باشد، اما ضروری است که احترام همسر خود را در آن موقعیت حفظ کنید.

در مورد تغییرات و تاثیرات پس از طلاق بر فرزندان‌تان صحبت کنید

درباره‌ سوالاتی که در ذهن فرزندتان شکل می‌گیرد و باعث استرس او می‌شود، پیش‌دستی کنید و اطلاعات بدهید؛ در مورد اینکه چه چیزهایی در زندگی‌اش تغییر خواهد کرد و چه چیزهایی نه. اینکه با چه کسی زندگی خواهد کرد، مدرسه‌اش عوض می‌شود یا نه و سایر موارد؛ بگذارید بداند که در مورد جزییات این تغییرات می‌توانید با هم پیش بروید.

به فرزندتان اجازه دهید غصه‌اش را نشان دهد

بچه‌ها در مواجهه با طلاق، می‌توانند حس فقدان شدید را احساس کنند؛ فقدان والدین، فقدان واحد خانواده، یا از فقدان زندگی‌ که برای‌شان آشنا بود. شما می‌توانید با کمک به آنها در روبرو شدن با تر‌س‌شان از طلاق و برای ابراز احساسات واقعی‌شان کمک کنید تا غم‌شان را نشان بدهند و از این طریق با شرایط جدید سازگار شوند، و تا حدی اثرات دردناک طلاق بر روان و احساسات او را کاهش دهید.

تاثیر عاطفی طلاق برفرزندان؛ به آن‌ها گوش بدهید حتی اگر سرزنش می‌شوید

بررسی تاثیرات طلاق بر فرزندان

برای کاهش ترس از طلاق و تاثیرات طلاق بر فرزندان، آن‌ها را تشویق کنید تا احساسات خود را با شما در میان بگذارد و واقعاً به آن‌ها گوش بدهید. اثرات طلاق بر کودکان ممکن است در مورد چیزهایی که شما انتظارش را نداشتید مثل احساس غم، بی‌مهری یا ناامیدی، ترس، پرخاشگری، منزوی شدن، بروز کند.
به آن‌ها کمک کنید کلماتی برای احساسات خود پیدا کنند. طبیعی است که کودکان در بیان احساسات خود مشکل داشته باشند. جهت کاهش پیامدهای طلاق به آن‌ها فضا بدهید تا صادقانه خود را بیان کنند. ممکن است کودکان به دلیل ترس از ناراحتی شما، تمایلی به اشتراک‌گذاری احساسات واقعی خود نداشته باشند. بگذارید بدانند هرچه می‌گویند اشکالی ندارد. آن‌ها ممکن است شما را به خاطر طلاق سرزنش کنند، اما اگر نتوانند احساسات خود را صادقانه با شما در میان بگذارند، کار برایشان سخت‌تر پیش خواهد رفت.
بیشتر بخوانید: ترس از طلاق؛ طبیعیه که بترسی! ۵ ترس رایج از طلاق و راه‌های غلبه بر آن

اجازه بدهید گفت‌وگو در طول زمان ادامه داشته باشد

پس از انتقال خبر طلاق صحبت در مورد طلاق را به یک فرآیند مداوم و منظم تبدیل کنید. کودکان با افزایش سن‌شان سوالات، احساسات، ترس‌ها و نگرانی‌های جدیدی خواهند داشت، بنابراین ممکن است لازم شود جهت کاهش ترس‌شان از طلاق و روبرویی با این اتفاق، بارها و بارها به همان موضوع بپردازید. به آن‌ها اجازه دهید مهارت خودابرازگری را یادبگیرند و بتوانند با شیوه‌های سالم با مسائل مقابله کنند. سعی کنید طوری این موضوع را مدیریت کنید که سلامت عاطفی خودتان و فرزندتان حفظ شود.
ممکن است نتوانید مشکلات آنها را برطرف کنید یا غم و اندوه آنها را به شادی تبدیل کنید، اما مهم است که احساسات آن‌ها را به جای نادیده‌انگاری بپذیرید. همچنین با درک آن‌ها می‌توانید حس اعتماد را القا کنید.

اثرات طلاق بر کودکان: بگذارید بچه‌ها بدانند که آنها مقصر طلاق نیستند

بسیاری از بچه‌ها بر این باورند که طلاق پدر مادرشان به آن‌ها ربط دارد؛ مثلا به یاد می‌آورند که با والدین خود دعوا می‌کردند، نمرات ضعیفی می‌گرفتند یا به مشکل می‌خوردند. برای کمک به فرزندان خود از این تصور غلط، تکرار کنید چرا تصمیم به طلاق گرفتید. گاهی اوقات انتقال دلیل واقعی تصمیم شما می‌تواند کمک‌کننده باشد.
در این زمینه صبور باشید. چون ممکن است فرزندتان آن لحظه خبر طلاق را هضم کند اما فردا دوباره دچار گیجی و سردرگمی شود. آماده باشید تا دوباره و چندباره دلیل جدایی را برایش توضیح دهید.
هر چند وقت یکبار به فرزندان خود یادآوری کنید که هر دو والدین همچنان به آن‌ها عشق می‌ورزند و آن‌ها مسئول طلاق نیستند. نباید طوری رفتار کنید که فرزندان احساس ترحم به خود داشته باشند.

پس از خبر طلاق به فرزندتان به او اطمینان و عشق بدهید

کودکان زمانی که حمایت و محبتی که نیاز دارند به آنها داده شود، توانایی قابل توجهی برای بهبودی دارند. کلمات، اعمال و توانایی شما برای ثبات داشتن در رفتار، همه ابزارهای مهمی هستند تا فرزندانتان را از عشق تغییر ناپذیرتان مطمئن کنید. این امر پس از انتقال خبر طلاق بسیار مهم‌تر می‌شود.
به فرزندان خود اجازه دهید بدانند که حتی اگر شرایط فیزیکی خانواده تغییر کند، آن‌ها می‌توانند به روابط سالم و محبت آمیز با والدین خود ادامه دهند. سلامت عاطفی را جدی بگیرید چرا که در بزرگسالی برای تعاملات و روابط خود به آن نیاز دارند.
به بچه‌ها بگویید که همه چیز همیشه آسان نخواهد بود، اما درست خواهد شد. دانستن اینکه همه چیز درست خواهد شد می‌تواند انگیزه‌ای برای فرزندان شما ایجاد کند تا به موقعیت جدیدی فرصت دهند.
محبت، یا نزدیکی ساده، راه قدرتمندی برای بروز عشق شما به فرزندتان است.
صادق باشید. وقتی بچه‌ها نگرانی یا اضطرابی را مطرح می‌کنند، صادقانه پاسخ دهید. اگر جواب را نمی‌دانید، به آرامی بگویید که در حال حاضر مطمئن نیستید، اما متوجه خواهید شد و مشکلی نیست.

با کودکان طلاق چگونه برخورد کنیم: حفظ منطقه‌ امن عادت‌ها، ثبات ایجاد کنید

به یاد داشته باشید که ایجاد ساختار و تداوم به این معنا نیست که شما به برنامه‌های سفت و سخت نیاز دارید، یا روال‌های مادر و پدر باید دقیقاً یکسان باشد.
اما ایجاد برخی روال‌های منظم در هر خانواده و برقراری ارتباط مداوم با فرزندانتان در مورد انتظارات، حس آرامش و ثبات را برای فرزندانتان به وجود می‌آورد.
بچه‌ها وقتی می‌دانند در آینده چه انتظاراتی دارند، احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌کنند. مثلا دانستن این نکته که حتی وقتی خانه را عوض می‌کنند، وقت شام بعد از انجام تکالیف است و بعد از این‌ها نوبت حمام، می‌تواند ذهن کودک را آسوده کند.
حفظ روال همچنین به معنای ادامه رعایت قوانین، پاداش‌ها و انضباط‌ها با فرزندان‌تان است. در مقابل وسوسه لوس کردن بچه‌ها در طول طلاق با اعمال نکردن محدودیت‌ها مقابله کنید.

چگونه شخصیت مستقل داشته باشیم؟

حال خودتان را خوب کنید

اولین دستورالعمل ایمنی برای مواقع اضطراری در هواپیما این است که ماسک اکسیژن را قبل از اینکه روی صورت فرزندتان بگذارید، روی صورت خودتان بگذارید. وقتی صحبت از کمک به فرزندان‌تان در طلاق می‌شود، مهم‌ترین چیزی که لازم دارید این است که مراقب خود باشید تا بتوانید جهت کاهش استرس و ترس فرزندان‌تان در کنار او حضور داشته باشید. این درست است که پیامدهای طلاق برای زنان مسائل بسیاری را به همراه دارد اما به این معنی نیست که شما نتوانید از پس آن بربیاید.
طلاق والدین و از هم پاشیدگی یک رابطه می‌تواند باعث ایجاد انواع احساسات دردناک و ناراحت‌کننده شود. علاوه بر غم و اندوه از فروپاشی رابطه، ممکن است در مورد آینده احساس سردرگمی، انزوا و ترس داشته باشید.
با یادگیری نحوه مواجهه با درد جدایی یا طلاق و آشنایی با پیامدهای آن به روش‌های سالم، بهتر می‌توانید آرام بمانید و به فرزندان خود کمک کنید تا ترس کمتری و احساس آرامش بیشتری داشته باشند. در این مقاله به ۵ استراتژی برای اینکه بتوانیم صبورتر باشیم پراختیم.

تاثیرات طلاق بر کودکان: از روانشناس کودک کمک بگیرید

چگونگی مواجهه فرزندان با خبر طلاق والدین و تاثیرات طلاق بر روحیه و روان‌شان منوط به مراقبت‌هایی که شما باید مدنظر داشته باشید و تا حدود زیادی به سن و دوره رشد آن‌ها نیز ربط دارد. ۰ تا ۵ سالگی، ۶ تا ۱۱ سال و ۱۲ تا ۱۴ سال سه دوره مهم رشد هستند که ممکن است ملاحظات ویژه خود را نیاز داشته باشند. با توجه به اینکه زنان در پروسه طلاق آسیب‌پذیری بیشتری دارند و پیامدهای طلاق برای زنان دشوارتر است از این رو توصیه‌ می‌شود با مرور راهکارهای این مقاله که نکاتی کلی است، در مواجهه با ترس و اضطراب ناشی از طلاق و گذر از این دوران و شروع زندگی جدید خود و فرزندانتان، با یک روانشناس کودک هم در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.