پیامدهای طلاق برای زنان: چرا زنان در طلاق آسیب‌پذیری بیشتری دارند؟


می‌توانیم برای آشنایی بیشتر با پیامدهای طلاق برای زنان، آمار طلاق را برای شروع مرور کنیم و از این مهم به آسیب‌پذیری بیش‌تر زنان در این زمینه پی ببریم؛ آبان ماه امسال، مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد، در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ آمار ازدواج بیش از ۳۶ درصد کاهش و آمار طلاق حدود ۲۸ درصد افزایش داشته.
افزایش ۲۸ درصدی طلاق در دهه‌ اخیر، تفاوت دیدگاه نسل‌جدید نسبت به نسل‌ قبل را در خودش دارد؛ نسلی که ایده‌ حفظ ازدواج به هر قیمتی، در آن پررنگ‌تر بود.

آسیب‌پذیری زنان بعد از طلاق: ضرورت سواد عاطفی و مهارت‌های زندگی

۲۷ درصد از طلاق زنان مربوط به زندگی‌های مشترک زیر دو سال است. این واقعیت نشانگر آن است که جامعه ما بیش از پیش به آموزش راه‌حل‌های مواجهه با بحران و سواد عاطفی، عدم آشنایی با حقوق زنان در ایران نیاز دارد.
فارغ از ابعاد اجتماعی و اقتصادی و پیامدهای طلاق برای زنان، نحوه‌ پایان زندگی مشترک و گذر از این بحران هم موضوع مهمی است. اینکه این پروسه چطور مدیریت شود که آسیب‌های بعد از طلاق برای زنان را تا حدی کاهش دهد.

پیامدهای طلاق برای زنان؛ آسیب‌های بعد از طلاق


خوشمان بیاید یا نه زنان به خاطر ابعاد اقتصادی و اجتماعی جامعه‌مان، عموما آسیب پذیری بیشتری در شرایط طلاق دارند. نداشتن استقلال مالی یا نداشتن شرایط برابر کاری، برابر نبودن قوانین، تابوهای اجتماعی و موانع فرهنگی همه و همه می‌توانند فشار مضاعفی بر دوش زنان محسوب شوند و طلاق زنان را سخت‌تر کنند.

شروط ضمن عقد، کنش‌گری جمعی در زندگی شخصی


تمام شدن ازدواج از آن موقعیت‌های سختی است که سواد عاطفی، رشد شخصیتی، بنیه‎ اقتصادی و خودآگاهی‌ تا میزان زیادی در مواجهه با مشکلات زنان پس از طلاق تعیین‌کننده ا‌ست تا به سختی‌های مسیر و آسیب‌های بعد از طلاق در زنان غلبه کنند.
نکاتی که در این مقاله می‌آید را بدانید؛ اما در شرایط بن‌بست ازدواج، ضرورت بیشتری هم پیدا می‌کند.

آسیب‌پذیری زنان بعد از طلاق: ۴ موقعیت بحرانی در ازدواج که نیاز به کمک فوری حرفه‌ای دارید


ممکن است موقعیت‌هایی در ازدواج‌تان پیش بیاید که سلامتی شما یا فرزندتان تهدیدی جدی محسوب شود و باید سریع کمک بگیرید؛ باید این موقعیت‌ها را بشناسید.
وضعیت استقلال مالی شما، آگاهی از قوانین و شرایط حقوقی، شبکه‌های حمایتی‌ که می‌توانید داشته باشید اعم از وکیل، خانواده، دوستان، روانشناس و امکان استقرارتان در محل زندگی جدید، مواردی هستند که چه برای کنترل شرایط و چه برای جدایی، باید بررسی کنید.

۱.متوجه شده‌اید همسرتان اختلالات شخصیتی و روانی دارد


اختلالاتی مثل پارانوئید، اسکیزوئید، اسکیزوتایپی، ضداجتماعی بودن، مرزی، هیستریونیک، خودشیفتگی، اجتنابی، وابستگی و وسواسی-اجباری. هر کدام از این اختلالات رگه‌هایی از رفتار خودمحور، انعطاف‌ناپذیر و تحریف کردن واقعیات را در خودشان دارند.
احتمال دارد خیلی از این نشانه‌ها اصلا تا قبل از ازدواج خودشان را نشان نداده باشند. ممکن است دقیقا اسم اختلال را هم ندانید، اما متوجه رفتارهای غیرعادی همسرتان شده باشید.

۲.اگر مورد خشونت فیزیکی قرار می‌گیرید برای طلاق مشاوره بگیرید


برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از طلاق در زنان، باید برای ایجاد امنیت و حمایت یک برنامه‌ریزی داشته باشید؛ افراد مورد اعتماد را در جریان بگذارید، مخصوصاً اگر فرزند دارید. در این موقعیت بهتر است هرچه زودتر با یک وکیل مشورت کنید.

۳.اگر خشونت عاطفی و روانی، اقتصادی یا خشونت جنسی را تجربه می‌کنید


تصور کلیشه‌ای و رایج از خشونت در رابطه، زنی است که پای چشمش کبود شده! ولی کبودی‌های روح و روان را کسی در نظر نمی‌گیرد. واقعیت این است که خشونت لایه‌های دیگری هم دارد، که خیلی وقت‌ها به صورت خاموش جریان دارد.
ممکن است مدام احساس کنید تحقیر می‌شوید؛ مورد تهدید یا فحاشی قرار می‌گیرید. از نظر اقتصادی محدود می‌شوید و یا خشونت جنسی را تجربه می‌کنید. گاهی بخاطر ترس از طلاق و مشکلات زنان بعد از طلاق این شرایط سخت را تحمل می‌کنید.

بیش‌تر بخوانیم: با قربانی تجاوز جنسی چگونه رفتار کنیم؟

۴.اگر همسرتان اعتیاد دارد برای طلاق مشاوره بگیرید


اعتیاد می‌تواند شامل الکل و مواد مخدر باشد. اما اعتیاد به قمار، سکس، پورن، بازی‌های ویدیویی و یا کار نیز می‌تواند رابطه را مخدوش کند. از گروه‌های حمایتی کمک بگیرید.

آشنایی با آسیب‌های بعد از طلاق در زنان؛ اشکالی ندارد اگر برای طلاق کمک بگیرید


هرچند که صحبت از این بحران‌ها برای خیلی از ما سخت است اما باید بدانیم که خاتمه دادن به آن‌ها برای سلامت روح و جسم ما ضروری است و خیلی وقت‌ها محافظت از خود یا پایان دادن به این بحران‌ها و مواجهه با آسیب‌ها و مشکلات بعد از طلاق به تنهایی و بدون کمک ممکن نیست.

۵ موقعیت در ازدواج که زوج درمانگر می‌تواند به شما کمک کند

آشنایی با آسیب‌های بعد از طلاق در زنان چه کمکی به ما می‌کند؟


موقعیت‌هایی هم هستند که به اندازه موارد ذکر شده برای گرفتن کمک فوری نیستند و این احتمال وجود دارد که با مداخله زوج درمانگر ازدواج‌تان را نجات دهید.
یادتان باشه اگر با یک مشاور به نتیجه نرسیدید، می‌توا‌نید چند متخصص را امتحان کنید تا کسی که بیشتر از همه با او احساس راحتی می‌کنید را پیدا کنید و به کمک او با ترس‌هایتان از طلاق و مشکلات بعد از طلاق زنان در ایران بیشتر آشنا شوید.


۱.زمانی که تجربه خیانت را پشت سر می‌گذارید برای طلاق مشاوره بگیرید


خیانت ممکن است خودش معلول یک خلا در رابطه شما باشد؛ از طرفی پیدا کردن مرز آن نیز حساس‌ است. اینطور وقت‌ها کمک حرفه‌ای یک روانشناس با تخصص زوج‌درمانی می‌تواند به شما کمک کند.

۲.احساس می‌کنید نیازهای‌تان در رابطه برآورده نمی‌شود


خیلی‌ از افراد فقط به نیاز اقتصادی بها می‌دهند؛ اما نیازهای عاطفی، جنسی و ذهنی به همان اندازه اهمیت دارند. شاید باید زبان مشترکی پیدا کنید و روی مهارت ارتباطی کار کنید.
ممکن است شما عمیقا احساس تنهایی کنید؛ موضوعات و علاقمندی‌های مشترک‌تان را از دست داده باشید و حمایت عاطفی دریافت نکنید. در چنین شرایطی به احساس نیاز خود بها بدهید و از مشاور کمک بگیرید. شاید لازم باشد شما هم علاوه بر همسرتان روی مهارت‌های خود کار کنید.
ممکن است یک تعهد دو طرفه به شروعی دوباره، بتواند ازدواج‌تان را نجات دهد.

۳.همسرتان در موارد مهمی شما را ناامید کرده است


حس می‌کنید همسرتان برای پیشبرد امور زندگی قابل اتکا نیست؛ مثلا ممکن است از لحاظ مالی کمکی به زندگی مشترک شما نکرده و کاملا به شما وابسته باشد.
شما با رویکردی برای اشتراک مسئولیت‌های زندگی وارد رابطه جدی ازدواج شده‌اید، اما مسئولیت‌های‌تان بیشتر از توان‌تان شده است.

۴.جرو بحث‌های بی پایان دارید و به طلاق فکر می‌کنید


گاهی آنقدر خشم و مسائل حل نشده در یک رابطه تلنبار می‌شود، که صمیمیتی باقی نمانده و هر گفت و گوی ساده‌ای تبدیل به دعوا می‌شود. حضور یک متخصص می‌تواند فضا را آرام و به سمت درستی هدایت کند.

۵.اضطراب یا افسردگی درمان نشده همسرتان و امتناع از درمان


ممکن است ناخواسته شریک اندوه و عذاب طرف مقابل شده باشید. بسته به میزان افسردگی، همسر افسرده اغلب از زندگی خود دست می‌کشد.
یک فرد افسرده ممکن است زیاد یا خیلی کم بخوابد. اغلب زیاد غذا نمی‌خورند یا پرخوری می کنند و ممکن است در تمرکز و گفتگو مشکل داشته باشند.
البته واقعیت این است که این شرایط هم ممکن است بابت اتفاقاتی مثل، سوگواری، شکست اقتصادی یا هر اتفاق بیرونی‌ باشد که هردوی شما را متاثر کرده باشد؛ اما مزمن شدن این حالات است که می‌تواند رابطه را تحت تاثیر خودش قرار بدهد.
همانطور که اشاره کردیم، شدت این حالات نیز می‌تواند متغیر باشد.

اگر همسرتان مایل به مشاوره نیست، انفرادی کمک بگیرید

آمار طلاق در ایران در دهه اخیر چگونه بوده است؟


موارد دسته دوم چک لیستی از موقعیت‌هایی بود که می‌تواند یک ازدواج را دچار بحران کند؛ این نشانه‌ها یعنی وقتش شده اجازه دهید یک متخصص روانشناس کنارتان باشد.
اگر همسرتان مایل به حضور در جلسه مشاوره نیست، انفرادی کمک بگیرید؛ البته واقعیت این است که مشاور به جای شما تصمیم نمی‌گیرد، اما شما را به نقطه‌ای می‌رساند که بتوانید شرایطی که در آن هستید را درک کنید و با پیامدهای طلاق برای زنان روبرو شوید و در نهایت تصمیم بگیرید.
اگر فرزند دارید و نگران تاثیرات طلاق روی فرزندتان هستید، مشاور می‌تواند به شما کمک کند که بدانید چطور شرایط را با توجه به حضور فرزند مدیریت کنید.
همچنین ممکن است شروع مسیر روان‌درمانی، شرایط نجات ازدواج شما از بحران را به وجود بیاورد؛ اگرچه بهبود و ترمیم رابطه مستلزم حضور متعهدانه هر دو طرف است، اما گاهی تصمیم به تعییر یک نفر هم می‌تواند بازخوردهای مثبت را در رابطه به همراه بیاورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.