روتین صبحگاهی

روتین صبحگاهی؛ ۶ روتین طلایی برای شروع روز کاری

روتین صبحگاهی چرا مهم است؟ چون می‌تواند سناریوی کل روز را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله روز کاری را.

برای همه ما پیش‌ آمده که حوصله کارکردن نداشته باشیم. همه ما بالا وپایین‌های روحی و جسمی خودمان را داریم. اما اگر با وجود اینکه کارمان را دوست داریم همیشه به سختی روز را شروع می‌کنیم، می‌توانیم تغییراتی کوچک اما مهم فکر کنیم.

خیلی از اوقات با تغییرات کوچک در روتین صبح‌گاهی می‌توان روند مخرب ساعات کاری را متوقف کرد و با روی خوش‌تری به استقبال کار و دستاوردهایش رفت. برای شروع یک روز کاری پرانرژی باید قبل از کار، به لحظه بیدار شدن فکر کنیم.

در این مقاله چنده ایده برای ساختن روتین‌ صبح‌گاهی به شما می‌دهیم که اضافه کردن آن‌ها می‌تواند روز شاداب‌تری را برایمان رقم بزند.

ریتم شبانه‌روزی خودمان را پیدا کنیم

ممکن است یک ریتم اشتباه را به خواب خود تحمیل کنیم و این ریتم کیفیت و کمیت خواب ما را تحت تاثیر قرار داده باشد. اگرچه اختلال خواب ، به خصوص کم خوابی، هم مشکلی فراگیر اما یکی از راه‌های بهداشت خواب متعهد بودن به یک ریتم مشخص خواب و بیداری است.

اما ریتم شبانه‌روزی دقیقا چیست؟ ریتم شبانه‌روزی به مجموعه فرآیندهایی می‌گویند که در بازه زمانی تقریبی ۲۴ ساعته در نوسان هستند.

ریتم شبانه‌روزی یک فعالیت بیولوژیکی خودپایدار در حیوانات، گیاهان و انسان‌ها است. به طوری‌ که تحت تأثیر عناصر خارجی نور و دما (و در مقادیر کمتر، خوردن/نوشیدن، ورزش، تعامل اجتماعی و غیره) قرار دارد. ریتم شبانه روزی به موجودات زنده اجازه می‌دهد تا با چرخه‌های ۲۴ ساعته و ۱۲ ماهه زمین سازگار شوند.

ریتم شبانه‌روزی افراد در طول زندگی‌شان متفاوت است. در کودکی ما عاشق صبح زود بیدار شدن هستیم. در حالی که در نوجوانی ما شیفته عصر هستیم و دوباره هنگام بزرگسالی، صبح را انتخاب می‌کنیم. با این وجود هر فردی فارغ از جنسیت و سن، ریتم خود را از طریق انتخاب‌های سبک زندگی خود می‌سازد.

ریتم شبانه‌روزی بسیار حائز اهمیت است، علی‌الخصوص در بزرگسالی. چرا که هرچه بزرگ‌تر می‌شویم مسئولیت‌های ما بیشتر می‌شود و در نتیجه مدیریت زمان مقوله ارزشمندتری می‌شود.

اگر مایلیم از زمان‌مان بالاترین استفاده را بکنیم و همچنین انرژی متناسب نیز داشته باشیم، نیاز به توجه به همین ریتم شبانه‌روزی‌مان است. نداشتن ریتم درست شبانه‌روزی باعث خستگی و عدم تمرکز در روز شده و بهره‌وری ما را پایین می‌آورد.

می‌توانیم ریتم شبانه‌روزی‌مان را تغییر دهیم؟

روتین صبحگاهی
برای شروع یک روز کاری پرانرژی باید به قبل از شروع روز کاری، به لحظه بیدار شدن فکر کنیم.

ممکن است ما هر شب دیر به خواب می‌رویم و سخت‌مان است که صبح زود سر کارمان حاضر باشیم؛ در این صورت باید فکری به حال ریتم زندگی‌مان بکنیم. افراد بزرگسال به بیش از۷ تا ۹ ساعت خواب احتیاج ندارند. قدم اولی که باید برداریم این است که به تدریج ساعت خوابمان را جلو بیندازیم.

طوری که بتوانیم ۶ تا ۷ صبح از خواب بیدار شویم و در عین حال خواب راحت و کافی هم کرده باشیم. اما پس از یک خواب راحت برای شروع صبح کاری خود چه اقداماتی انجام دهیم؟

۱. روتین صبحگاهی: با خودمان گپ بزنیم

هنگامی که از خواب بیدار می‌شویم، ابتدا برای سروسامان دادن به ذهن کمی نظم ایجاد کنیم مثلا تخت‌مان را مرتب کنیم. سپس با خودمان شروع به حرف زدن کنیم. چه ایرادی دارد؟ ابتدا کارهایی که باید امروز انجام دهیم را با خودمان مرور کنیم.

اگر کارمان را دوست نداریم این امر ممکن است کمی ما را اذیت کند. بنابراین موفقیت‌های کوچکی که در زندگی‌مان به واسطه فعالیت‌هایمان اتفاق افتاده است را به یاد بیاوریم. این امر باعث تسکین ما خواهد بود. داشتن یک طرز فکر مثبت، نگرانی‌های ذهنی ما را تا حدودی از بین می‌برد و راه را برای رسیدن به افکار سازنده باز می‌کند.

۲. روتین صبحگاهی: صبحانه، این تجربه دل‌انگیز

بشقاب سلامتی، روتین اول صبحگاهی

حتما برای خوردن صبحانه زمان مناسبی را کنار بگذاریم. درست کردن صبحانه علاوه بر اینکه لذت‌بخش است، در دسته فعالیت‌های خودمراقبتی قرار می‌گیرد، انرژی مورد نیاز ما را برای یک روز طولانی تامین می‌کند.

بهتر است که صبحانه‌ای مغذی و جذاب برای خود تدارک ببینیم. ممکن است که ما تنها نباشیم پس چه بهتر که صبحانه را با دیگران در خانه صرف کنیم. این کار امکان گفت‌و‌گو را برای ما فراهم می‌کند و از این گفت‌و‌گو می‌توانیم اندوخته مثبت ذهنی دریافت کنیم.

بیش‌تر بخوانیم: بشقاب غذایی استاندارد چیست؟

۳. با کمی ورزش، روتین صبحگاهی خود را بهبود ببخشیم

اگر می‌خواهیم ریتم شبانه‌روزی مناسب‌مان را در حد ایده‌آلش تجربه کنیم، نیاز است که ورزش را بسیار جدی بگیریم. سعی کنیم حرکات ورزشی را به‌طور منظم و مداوم، هر روزه، انجام دهیم.

این احتمال وجود دارد که احساس ضعف در عملکرد داشته باشیم. زیرا گروه‌های عضلانی ما به دلیل سبک زندگی کم‌تحرکی که قبلا داشتیم به اندازه کافی کشیده نمی‌شوند. اما همانطور که سعی می‌کنیم با تغییر عادات صبحگاهی شیوه زندگی خود را بهبود ببخشیم، زمان مناسبی را برای انجام حرکات کششی و انجام برخی تمرینات هوازی اختصاص دهیم تا بدن‌مان نیز تغییر کند.

به عنوان یک روتین صبحگاهی پیاده‌روی هدفمند و گوش دادن به موسیقی نیز می‌تواند بدن ما را بیدار کند و به بهبود سلامتی‌مان منجر شود.
در بخش “سلامت جسم” ما در این‌باره بیشتر بخوانید.

۴. دوش آب سرد؛ یک عمل هیجان‌انگیز در روتین صبحگاهی

بهترین روتین صبحگاهی

پیش از آغاز روز کاری‌مان حتما با دوش آب سرد، خودمان را سرحال بیاوریم! با دوش آب سرد نه تنها  گردش خون افزایش می‌یابد بلکه احساس شادابی بیش‌تری می‌کنیم.

با احساس شادابی از یک حمام سریع، می‌توانیم انرژی مورد نیازمان را جمع آوری کنیم تا در روز مولد و خلاق  باشیم و تا آنجا که ممکن است اهداف بیشتری را برای بقیه روز انجام دهیم.

۵. آب بنوشیم

 با کمی ورزش، روتین صبحگاهی خود را بهبود ببخشیم

همه ما این حرف را شنیده‌ایم که آب مایه حیات است. اما شاید به اندازه کافی به این نوشیدنی شگفت‌انگیز توجهی نکردیم. آب به بدن ما کمک می‌کند و سلول‌های خواب‌آلود را بیدار می‌کند.

علاوه بر این، بسیاری از ما نوشیدن مقدار کافی آب را در طول روز فراموش می‌کنیم. اگر صبح‌ها حداقل نیم لیتر آب بنوشیم باعث می‌شود که بخش اعظمی از آب مورد نیاز روزانه‌مان تامین شود. می‌توانیم آب و لیمو را باهم بنوشیم. این نوشیدنی خوشمزه، با طراوت و نشاط آور خواهد بود.

۶-مدیتیشن بر هر دردی دواست!

آرام کردن ذهن در مدیتیشن می‌تواند به کاهش فشار خون، رفع اضطراب، تقویت خلق‌و‌خو و کاهش بی‌خوابی کمک کند. به علاوه، برخی تحقیقات انجام تمرین مدیتیشن را با عملکرد و رضایت شغلی بهتر مرتبط می‌دانند.

می‌توانیم مدیتیشن را پس از آنکه از خواب بیدار شدیم انجام دهیم تا با آرامش بیش‌تری به کارهای روزانه‌مان برسیم. مدیتیشن پیش از خواب شبانه نیز کیفیت خواب ما را تغییر می‌دهد و عاملی برای شروع روزی بهتر است.

روتین صبح‌گاهی در زمان استقرار در محل کار

برای ایجاد یک روتین صبحگاهی جهت بهبود عملکرد خود در فضای کاری وابسته به نوع شغل‌تان روزانه به اصول زیر هنگام شروع کار پایبند باشید:

  • کارها و دستاوردهای روز گذشته خود را مرور کنید.
  • چشم‌اندازی از کار خود داشته باشید و وظایف روز جاری را مکتوب و اولویت‌بندی کنید.
  • برنامه جلسات، ملاقات‌ها و ماموریت‌های خود را به روزرسانی کنید.
  • تمام کارهای انجام شده را به مرور در طی روز تیک بزنید.

بیشتر بخوانیم: دفترچه خودیاری مهارت مدیریت زمان

چرا روتین صبحگاهی در روزمرگی تاثیر می‌گذارد؟

داشتن روتین در زندگی به حس ثبات و امنیت ما کمک می‌کند. روتین صبحگاهی با مواردی که در بالا ذکر شد، باعث می‌شود که ما به بالاترین حد بهره‌وری روزانه‌مان برسیم. واضح است که نمی‌توان تمام روز در اوج بهره‌وری بود. با این حال، روتین‌ها باعث می‌شوند بهره‌وری در طول روز به بالاترین درجه برسد، زیرا حفظ کنترل و تمرکز بر خود را هدف قرار می‌دهند.

روتین‌های صبحگاهی تأثیرات مفیدی بر کیفیت و کمیت تمرکز و خودکنترلی ما دارد و به ما امکان می‌دهد به طور بهینه به تعهدات خود در طول روز رسیدگی کنیم و در ارتباط با دیگر همکاران‌مان نیز بتوانیم بهتر از مهارت‌های نرم برای ارتباط موثر استفاده کنیم.

هرچند که باتوجه به شرایط خاص هر کدام از ما قاعده‌هایی که تحت عنوان روتین صبحگاهی ذکر شد وحی منزل نیستند! ما می‌توانیم برنامه خودمراقبتی مختص خودمان را بنویسیم و صبح‌ها را تبدیل به یک شروع لذت‌بخش برای روز کنیم. این باعث می‌شود انرژی لازم برای انجام کار‌های‌ روزمره‌مان را داشته باشیم.

منبع: celeverism

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.