اشتباهات تکراری

چطور از اشتباهات تکراری دست بکشیم؟

از نظر آماری، اکثر افرادی که وزن خود را از دست می‌دهند، دوباره آن را برمی‌گردانند. کاهش وزن کار سختی است. پس چرا یک نفر بعد از این همه سختی اجازه می‌دهد وزنش برگردد؟ به این دلیل که مردم شروع به اشتباهات تکراری می‌کنند که باعث همان اضافه وزن اولیه در بدن آنها شده بود.

اگر چه دوست داریم فکر کنیم که از اشتباهات‌مان برای اولین بار درس می‌گیریم، اما حقیقت این است که هرکس گاهی اشتباهاتش را تکرار می‌کند. این بخشی از انسان بودن است. اشتباهات یا از نوع رفتاری هستند، مثل دیر رسیدن سرکار یا از نوع شناختی، مثل قضاوت‌های عجولانه.

چرا اشتباهات‌مان را تکرار می‌کنیم

وقتی کسی می‌گوید “من هرگز این کار را دوباره انجام نمی‌دهم” چرا باز هم آن را تکرار می‌کند؟ حقیقت این است که رفتار ما پیچیده است.

در واقع حذف چرخه‌ اشتباهات تکراری  احتیاج به تعمق بیشتری دارد. مخصوصا اگر اشتباهات از الگوی ثابتی پیروی می‌کند. گاهی ممکن است پای یک گره روانی وسط باشد که بودن در مسیر روان‌درمانی بهترین راه است.

اما گاهی هم آگاهی کلی نسبت رفتارها می‌تواند کمک‌کننده باشد و تکنیک‌ها و بینش‌هایی که با شما در میان می‌گذاریم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

انکار اشتباهات تکراری از روی غرور و لجبازی

هنگامی که ما اشتباهات‌مان را انکار می‌کنیم، کمتر آن‌ها را بررسی می‌کنیم، درک درستی پیدا نمی‌کنیم، درسی نمی‌گیریم و در نهایت بیشتر در معرض تکرار دوباره آن قرار می‌گیریم. ما همه این جمله را شنیده‌ایم: “من پای تصمیماتم می‌ایستم. “این شهامت رفتاری تنها پذیرش اشتباه از روی غرور است.

کله‌شقی و لجبازی یک عامل بسیار بزرگ برای تکرار اشتباهات مجرمین است. فردی که سرمایه‌گذاری اشتباهی می‌کند ممکن است بگوید “خب، من در این زمان خیلی سرمایه‌گذاری کردم؛ باید ادامه دهم. “به جای اینکه از این کار دست بکشد و بپذیرد که مقداری پول از دست داده، با لجبازی بر روی اشتباهش پافشاری می‌کند.

تکانشگری (عدم توانایی کنترل اضطراب) و اشتباهات تکراری

قدرت شخصیت

 تکانشگری یکی دیگر از عواملی است که مردم اشتباهات‌شان را تکرار می‌کنند. ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید  ” قبل از اینکه دوباره بر روی اسب سوار شوید، خاک روی لباس‌تان را بتکانید.” یعنی اول باید بفهمید که چرا در ابتدا سقوط کردید قبل از اینکه دوباره آن را تکرار کنید.

همیشه در یک اشتباه  تکراری گیر می‌کنید؟ زنی مدام وارد رابطه‌های ناموفق می‌شود چون تمام انتخاب‌هایش در یک حلقه اجتماعی با مشکلات مشابه است، اعتماد به نفس ندارد تا به دنبال یک فرد بهتر در جای دیگر باشد.  یا مردی که با مواجه با سختی‌ها و تنش‌ها به الکل روی می‌آورد زیرا نمی‌داند چگونه با مشکلات مواجه شود.

زمانی که همه چیز به خوبی پیش می‌رود، در حالی که انتظار برای گرفتن نتیجه دارند، نمی‌توانند اضطراب خود را کنترل کنند و به روش‌های قدیمی و عادات‌های اشتباه مخرب خود برمی‌گردند.

برنامه‌ریزی برای خارج شدن ازچرخه اشتباهات تکراری

بهترین خودمان باشیم

از این مراحل برای نوشتن یک برنامه استفاده کنید تا دوباره درگیر اشتباهات گذشته نشوید:

۱. ایجاد رفتارهایی که جایگزین رفتار قبلی شوند. به جای مصرف الکل برای مقابله با استرس، فرد می‌تواند استراتژی‌های جایگزین مانند راه رفتن یا تماس با یک دوست را امتحان کند. تصمیم بگیرید که چه رفتارهای سالمی می‌توانند به ترک رفتارهای ناسالم‌‌تان کمک کنند.

۲. شناسایی علائم هشداردهنده که ما را دوباره به مسیر نادرست هدایت می‌کنند. باید مراقب الگوی رفتارهای قدیمی که ممکن است به آنها بازگردانده شویم باشیم. به طور مثال شاید هر بار که کارت اعتباری خود را شارژ می‌کنیم عادت‌مان به خرید برمی‌گردد.

۳. یک راه برای مسئولیت‌پذیر بودن‌مان پیدا کنیم. سخت می‌شود اشتباهات را انکار کنیم یا نادیده بگیریم وقتی که مسئولیت تمام‌شان را قبول کرده‌ایم. دوست یا آشنای قابل اعتمادی که اشتباهات‌مان را به ما گوشزد کند می‌تواند بسیار مفید باشد. یا حتی داشتن یک تقویم و دفترچه یادداشت که با نوشتن و خواندن نوشته‌های داخل آن مسئولیت‌پذیر بمانیم.

اشتباهات تکراری؛ انضباط شخصی را تمرین کنیم

انضباط شخصی چیزی نیست که داشته باشیم یا نداشته باشیم. هر کس توانایی افزایش انضباط شخصی دارد. نه گفتن به کوکی و چیپس و دنبال کردن برنامه ورزشی وقتی حوصله‌اش را نداریم، نیازمند انضباط شخصی است. اجتناب از اشتباهاتی که مانع از پیشرفت ما هستند، مستلزم هوشیاری و سخت‌کوشی است. هنگام تلاش برای افزایش انضباط شخصی موارد زیر را در ذهن‌مان نگه داریم:

۱.تمرین تحمل ناراحتی.

وقتی احساس تنهایی می‌کنیم به رابطه قبلی‌مان فکر می‌کنیم و به آن شخص پیغام می‌دهیم در صورتی که او اصلا شخص مناسبی برای‌ ما نیست یا رژیم داریم اما دل‌مان برای شیرینی ضعف می‌رود.

باید سعی کنیم در مقابل این احساسات مقابله کنیم. اگرچه که اکثر افراد با گفتن “فقط همین یک بار” خودشان را متقاعد می‌کنند اما تحقیقات نشان داده است هر باری که ما اشتباه‌مان را تکرار می‌کنیم انضباط شخصی‌مان را ضعیف می‌کنیم.

۲.با خودمان مثبت صحبت کنیم.

تصدیق کردن خودمان به شکل واقع‌بینانه می‌تواند به ما در مواجهه با ضعف کمک کند. گفتن جملاتی به خودمان مثل “من می‌توانم این کار را انجام دهم” یا “من خیلی خوب در مسیر اهدافم پیش می‌روم” باعث می‌شود که در مسیر درست باقی بمانیم.

۳.اهداف خودمان را در ذهن به خاطر بسپاریم.

تمرکز بر اهمیت اهداف به ما کمک می‌کند تا تاثیر وسوسه‌ها را کاهش دهیم؛ بنابراین اگر تمرکز خود را  بر روی این بگذاریم که مثلا اگر قسط‌های ماشین‌مان را کامل پرداخت کنیم چه احساس خوبی خواهیم داشت، دیگر بودجه ماهیانه خود را صرف خریدهای غیرضروری نمی‌کنیم.

۴.برای خودمان محدودیت تعیین کنیم.

اگر هنگام بیرون رفتن با دوستان‌مان پول زیادی خرج می‌کنیم، تنها مقدار کمی پول با خودمان بیرون ببریم. قدم‌هایی برداریم که انجام کار اشتباه برای‌مان سخت باشد.

۵.لیستی از دلایل ترک عادات اشتباه خود تهیه کنیم.  

این لیست همراه‌مان باشد تا هر وقت وسوسه شدیم که به الگوی رفتار قبلی خود برگردیم، لیست‌مان را بخوانیم. این کار  انگیزه ما را برای مقاومت در برابر تکرار الگوهای قدیمی تقویت می‌کند.

 به عنوان مثال، لیستی از دلایل اهمیت پیاده‌روی بعد از شام بنویسم. هنگامی که وسوسه شدیم که به جای ورزش‌کردن، تلویزیون تماشا کنیم، لیست را بخوانیم و دوباره انگیزه خود را بدست آوریم.

قدرت شخصیت؛ درس گرفتن از اشتباهات‌ ما را قوی‌تر می‌کند

مونا چهره‌ای موفق، فعال و‌ شناخته‌ شده است. به عنوان یک هنرمند، اتفاقات رنگارنگ زندگی -از کامیابی‌ها گرفته تا ناکامی‌ها- برایش فرصتی بوده‌اند تا به ترانه‌هایش رنگ‌وبویی تازه ببخشند.





هنگامی که شما اشتباهات را تماما منفی نبینید و به آن به چشم فرصتی برای بهبود خودتان بنگرید، قادر خواهید بود زمان و انرژی کافی اختصاص دهید تا اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را هرگز تکرار نخواهید کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.