کمال‌گرایی تحمیل‌شده به زنان

کمال‌گرایی چیست؟ تابه‌حال شده کارهایی را کنار بگذارید از ترس اینکه در آن عالی نباشید؟ انتقاد برای‌تان حکم یک حمله شخصی را دارد، حتی اگر سازنده باشد؟ یا اگر چیز جدیدی را امتحان کنید و در آن خوب نباشید، رهایش می‌کنید؟

فشار برای عالی رفتار کردن، عالی به نظر رسیدن و عالی به چشم آمدن، خود را از راه‌های مختلف نشان می‌دهد. درحالی‌که این فشار ممکن است از منبعی خارجی باشد، بسیاری از زنان یک دیالوگ در ذهن‌شان دارند که به آن‌ها می‌گوید، باید کامل باشند.

کمال‌گرایی از هیچ نوعش سالم نیست

کمال گرایی چیست

برخی از کمال‌گرایان انتظارات غیرواقعی از خود دارند، درحالی‌که برخی دیگر تلاش می‌کنند تا به استانداردهای آرمانی که توسط افراد دیگر ایجادشده ‌است، دست یابند، چه منبع فشار بیرونی باشد چه درونی، در هر دو صورت، تلاش برای کمال‌گرایی سالم نیست. مهارت تنظیم هیجانات تا حد زیادی می‌تواند در جهت به تعادل رساندن احساسات به شما کمک کند.

کمال‌گرایی تحمیل‌شده و نقش‌های جنسیتی زنان

زنان فشار زیادی برای داشتن خانه‌ای تمیزتر تحمل می‌کنند چراکه توسط نامرتبی‌های خانه قضاوت می‌شوند. بسیاری از زنان احساس می‌کنند، تلنبار شدن ظرف‌ها و لباس‌های شسته نشده، به این معنی است که آن‌ها همسران، مادران و یا افرادی بدی هستند.

البته فشارهایی که زنان احساس می‌کنند تنها محدود به پاکیزگی خانه‌هایشان نیست، همچنین این بار به دوش‌شان است که باید همیشه خوب به نظر برسند.

بیش‌تربخوانیم: فکر به خودکشی در زن‌ها بیشتر از مردها است

کمال‌گرایی ریشه در پیچیده فکر کردن دارد

یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ در نشریه روانشناسی حرفه‌ای و سازمان‌یافته نشان داد که زنان بیشتر از مردان احساس می‌کنند که تعهدات خود نسبت به خانواده و کار را با استانداردهای بالا خود انجام نمی‌دهند. ۳۸ درصد از زنان گفتند احساس می‌کنند استانداردهای بالای لازم را ندارند در مقایسه ۲۴ درصد از مردان همین احساس را داشتند و در خانه، ۳۰ درصد زنان احساس ناتوانی می‌کردند، در مقایسه با ۱۷ درصد از مردان.

درحالی‌که برخی از زنان احساس فشار برای کامل بودن دارند تا دیگران را راضی کنند یا  انتظارات غیرمنطقی جامعه را برآورده کنند، برخی دیگر هستند که از درون با خود تنش دارند تا کامل باشند. البته، برای بسیاری از زنان، این ترکیبی از هر دو است.

به‌هرحال مسئله این است، تا زمانی که کمال‌گرا هستید، هرگز به‌اندازه کافی احساس خوبی نخواهید داشت. شما می‌توانید راهکارهای در جهت صبور بودن و تنظیم هیجانات و احساسات فرا بگیرید و از آن‌ها در زندگی روزمره استفاده نمایید.

کمال‌گرایی و تمایل به دوست داشته شدن و پذیرفته شدن

 کمال‌گراها اغلب فکر می‌کنند اگر فقط بتوانند “به‌اندازه کافی خوب” باشند، می‌توانند عشق دیگران را به دست آورند و توسط آن‌ها پذیرفته شوند.

والدین کمال‌گرا

اگر والدین شما همیشه برای گرفتن نمرات عالی یا سخت‌کوشی و حتی به دست آوردن بیشترین امتیازات ورزشی شما را تشویق و ستایش کردند، یاد گرفته‌اید که به دست آوردن یک نتیجه عالی از هر چیزی ارزشمندتر است.

تجربه تروما و میل به کمال

 ترومای کودکی می‌تواند منجر به کمال‌گرایی شود. شخص فکر می‌کند اگر کامل باشد، دیگر مورد سوءاستفاده قرار نخواهد گرفت. یا احساس می‌کند درصورتی‌که قادر به کنترل کامل بر همه‌چیز در تمام طول زمان باشد، می‌تواند مانع از صدمه دیدن دوباره خودش شود.

کمال‌گرایی و به تصویر ذهنی راجع به بدن

کمال‌گرایی و دیگر مسائل مربوط به نفرت از بدن در زنان اغلب دست در دست هم قرار دارند. افراد عوض اینکه قبول کنند برخی قسمت‌های بدن‌شان را دوست ندارند، به دنبال کمال‌گرایی و تغییر آن هستند.

این به این معنی نیست زنانی که به دنبال جراحی پلاستیک هستند یا کسانی که مسیر زیادی را به خاطر بهبود زیبایی‌شان طی می‌کنند، به لحاظ ذهنی قوی نیستند.

اگر احساس می‌کنید که عمل زیبایی باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و بهتر عمل کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید، اما حتی اگر عمل زیبایی باعث شود بسیار زیبا به نظر برسید، بازهم مسئله اعتمادبه‌نفس شما حل‌نشده باقی‌مانده است.

مالک نقص‌های خودت باش

شاید کمی کلیشه‌ای به نظر برسد اگر بگوییم نقص‌های‌تان شمارا منحصربه‌فرد می‌کند. اما گاهی اوقات چیزهایی که شما را متفاوت می‌کنند، به شما کمک می‌کنند.

داشتن گوش‌هایی بزرگ یا زخم روی بازو از حادثه دوچرخه‌سواری کلاس سوم دبستان ممکن است شما را تبدیل به یک مدل نکند. اما، این‌ها شخصیت شمارا می‌سازد و لازم نیست که تغییرشان دهید یا پنهان و اصلاح‌شان کنید.

لیست نقص‌ها به‌اندازه لیست توانایی‌ها مهم است

اگرچه که عالیست کیفیت‌های خوب‌تان را به خودتان یادآوری کنید، اما مهم است که ارزش نواقص خود را هم بدانید. تهیه فهرستی از معایب‌تان برای خجالت کشیدن از خودتان نیست، بلکه می‌تواند تمرینی برای صداقت و شهامت باشد. پس این کار را انجام دهید.

فهرست خود را به دو قسمت تقسیم کنید. چیزهایی که می‌توانید تغییر دهید و چیزهایی که نمی‌توانید (یا نمی‌خواهید).  رنگ چشم، قد و اندازه کفش شما به دسته “چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید” تعلق دارد. اما چیزهایی که می‌توانید تغییر دهید به‌ احتمال‌زیاد فراتر از ویژگی‌های ظاهری شماست. سعی کنید در لیست کردن نقص‌ها و توانایی‌هایتان مهارت خودابرازگری را داشته باشید و به شیوه صحیح از آن استفاده کنید.

شاید بپرسید خودابرازگری چیست؟ در این مقاله بیشتر درباره این مهارت صحبت کرده‌ایم.

تمرین پذیرش خود

نشانه های کمالگرایی

همه ما بعضی عاداتی داریم که خیلی هم کامل نیستند. احساس ترحم به خود را کنار بگذارید و تمرین کنید که بپذیرید برخی نواقص را نمی‌توان تغییر داد، بنابراین انرژی خود را بر روی چیزهایی بگذارید که بر رویشان کنترلی دارید.

عوض هدر دادن زمان برای ناراحتی از بزرگ بودن شست پایتان در صندل، برای چیزی را که می‌توانید تغییر دهید انرژی بگذارید، مانند اینکه چقدر پول پس‌انداز می‌کنید.

شما ممکن است تصمیم بگیرید که این فهرست فقط برای شماست، اما گاهی به اشتراک‌گذاری آن با شخص دیگری می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مجبور نیستید در عموم نواقص خود را آشکار کنید اما اعتراف به آن‌ها در مقابل دوستان یا همسرتان، به شما ثابت می‌کند که آن‌ها شمارا با تمام معایب‌تان دوست دارند. درواقع، نزدیک‌ترین افراد به شما می‌دانند که کامل نیستید.

برای خود نامه‌ای مهربانانه بنویسید

بهترین راه برای مقابله با این صدای منفی در سرمان، جایگزینی آن با خوددوستی است؛ با کلمات دلگرم‌کننده برای خودتان بنویسید همان‌گونه که یک یادداشت تشویقی برای دوستی که زمان سختی را می‌گذراند، می‌نویسید.

داخل نامه می‌تواند چند جمله ساده باشد:” زندگی گاهی می‌تواند سخت باشد، اما تو از پسش برمیایی حتی وقت‌هایی که می‌خواهی تسلیم شوی یا احساس می‌کنی همه‌چیز را خراب کرده‌ای، همه‌چیز درست خواهد شد. قرار نیست هیچ‌وقت در زندگی اشتباه نکنیم. در زندگی باید با معایب و همه‌چیز ، روبه‌جلو حرکت کنیم و از هر قدمی که در این مسیر طولانی برمی‌داریم، لذت ببریم.”

درونتان را از دیالوگ‌های دلگرم‌کننده پرکنید!

نامه‌ای که نوشته‌اید را هرازگاهی بخوانید. به‌خصوص هنگامی‌که لحظات سختی را می‌گذرانید. مرور جملات مهربانانه باعث می‌شود درون خودتان دیالوگ‌های دلگرم‌کننده‌تری داشته باشید.

 به‌جای اینکه خودتان را به خاطر اشتباهات‌تان تنبیه کنید، مغزتان تمرین می‌کند که با خود شبیه به یک دوست مورد اعتماد صحبت کند.

در زندگی شغلی از پذیرفته نشدن نترسیدن

رد شدن به این معناست که شما در تلاش برای دستیابی به چیزی بزرگ‌تر و بهتر هستید. یعنی شما قدم به محدوده‌ای فرار از منطقه امن‌تان گذاشته‌اید و تلاش می‌کنید تا ببینید چقدر جلوتر از این می‌توانید بروید.

به یاد داشته باشید، در پایان زندگی هیچ‌کس به شما جایزه‌ای برای “هرگز شکست نخوردن” نمی‌دهد. افراد شما را به‌عنوان “زنانی که همیشه شغل‌هایی که می‌خواستند را به دست آوردند” به یاد نمی‌آورند.

 بااین‌حال، آن‌ها ممکن است شما را به خاطر شجاعت، رفتن به فراتر از منطقه راحتی خود و تلاش برای بهترین خود بودن، و یک شخصیت مستقل و قوی تحسین کنند.

هرچقدر بیشتر به خانواده فشار بیاورید، بیشتر ناامید می‌شوید

انتظار از خانواده برای اینکه کامل باشند، یک انتظار مخرب است. این‌که به فرزندان خود فشار بیاورید تا نمره کامل بگیرند. یا اصرار داشته باشید همسرتان شغل بهتری پیدا کند. شمارا به‌ جایی که می‌خواهید نمی‌رساند.

درواقع هرچه بر روی کامل بودن دیگران اصرار داشته باشید، بیشتر توقعات‌تان را بی‌پاسخ می‌گذارند.

اگر توقعات‌تان از دیگران بیشتر از توانایی آن‌هاست، شاید برای مدتی سخت‌تر تلاش کنند، اما هنگامی‌که متوجه شوند نمی‌توانند آن‌ها را برآورده کنند، تسلیم می‌شوند. آن‌ها پس از مدتی از تلاش برای دستیابی به استانداردهای شما دست برمی‌دارند. چون می‌دانند محکوم به شکست هستند.

زندگی اجتماعی و کمال‌گرایی

گاهی پایین آوردن سطح انتظارات‌تان از دیگران موجب بهبود در روابط‌تان می‌شود. اگر اصرار داشته باشید دیگران طبق کمال‌گرایی شما عمل کنند، به‌سرعت ناامیدتان می‌کنند. ابعاد سلامت اجتماعی را در خود و اطرافیان‌تان برای دستیابی به احساسات و تعاملات سالم مورد بررسی قرار دهید.

 متوجه باشید که هرکسی استانداردهای متفاوت خود را دارد و دوستان شما وظیفه ندارند که طبق خواسته‌های شما عمل کنند.

پذیرش ضعف‌هایتان شما را قوی‌تر می‌کند

اینکه می‌گوییم به دنبال کمال‌گرایی نباشید به این منظور نیست که خودتان را دست‌کم بگیرید؛ همچنان می‌توانید انتظارات بالایی از خودتان داشته باشید اما در کنارش خودتان را با تمام نقص‌ها دوست داشته باشید.

 قدرت ذهن واقعی این است که گاهی اوقات به خودتان استراحت دهید. این کار شامل بخشش خود بعد از اشتباهات‌تان است.

با همه‌ اوصاف اگر با کمال‌گرایی تا حدی درگیر هستید که در عملکرد روزانه شما تأثیرگذار است، کمک حرفه‌ای بگیرید. چرا که هزینه روانی و اجتماعی که شما به خاطر این ویژگی می‌پردازید به‌مرور از نظر روحی فرسوده‌تان می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.