مشکلات زنان پس از طلاق؛ تعیین مرزگذاری سالم، در دوران طلاق و پس از آن

از آنجایی که تنها چیز ثابت در زندگی تغییر است و ما همیشه در حال تکامل و رشد هستیم، مرزهای ما نیز همیشه در حال تغییر هستند. در این مطلب قصد داریم درباره مشکلات زنان پس از طلاق؛ تعیین مرزگذاری سالم، در دوران طلاق و پس از آن صحبت کنیم.

یکی از چالش‌های بزرگ افرادی که در پروسه طلاق هستند، این است که به سادگی نمی‌تواند رابطه‌ خود را با زن یا شوهر سابق خود قطع کنند. از وابستگی و پیچیدگی‌های عاطفی که بگذریم به‌خاطر فرزند یا منافع مالی مشترک، گاهی حفظ این ارتباط ناگزیر است. اما اینکه این ارتباط با چه رویه‌ای ادامه پیدا کند و تعیین مرزگذاری سالم، در دوران طلاق و پس از آن به چه شکل باشد، مهم‌ است.

شرایط افراد مختلف، دلایل جدایی و شخصیت آدم‌ها آنقدر متفاوت با یکدیگر است که قطعا شما برای توصیه‌های اختصاصی‌تر و راهکارهای مناسب و حرفه‌ای برای برگشت به زندگی بعد از طلاق نیاز به یک مشاور خواهید داشت.

اما در این مقاله نکات عمومی‌ را به شما می‌گوییم، که ممکن است کمک کند اوضاع بیرونی را سرو سامانی نسبی‌ بدهید، تا کم‌تر آسیب ببینید.

مشکلات زنان پس از طلاق؛ چگونه قدم رو به جلو برداریم؟

با توجه به اینکه زنان در پروسه طلاق آسیب‌پذیری بیشتری دارند و پیامدها و مشکلات زنان پس از طلاق برای‌شان دشوارتر است از این رو توصیه‌ می‌شود که به مرزگذاری‌های شفاف پس از طلاق با همسر سابق‌ توجه بیشتری شود، به خصوص اگر پای فرزند در میان باشد. مرزهایی که طی زندگی مشترک نه تنها به آن نیاز نبوده بلکه مخرب محسوب می‌شدند. اما حالا ضروری هستند تا برای عبور از این دوران تعریف و مشخص شوند.

نبود مرزگذاری و حریم مشخص پس از طلاق می‌تواند منجر به تمرکز شدید روی درگیری‌های عاطفی قدیمی شود؛ در حالی که در دنیای واقعی نیاز به حل و فصل مسائلی برای شروع یک زندگی جدید دارید و باید بتوانید قدمی رو به جلو بردارید.

شما احتمالا خانه و زندگی را جدا می‌کنید. اگر حساب بانکی مشترک دارید آن‌ را تفکیک می‌کنید و اگر فرزند دارید، باید توافقی درباره نحوه‌ نگهداری و دیدارها انجام بدهید.

در کنار تمام این اتفاقات، برای بازگشت به زندگی پس از طلاق نیاز به تنظیم مجدد و مشخص کردن حدود و مرزگذاری روابط با همسر سابق و با اطرافیان دارید.

درباره شروط ضمن عقد بیش‌تر بدانیم

مهارت تنظیم هیجانات در دوران طلاق برای زنان

اگر واقعا تمام مسیرها را رفته‌اید و در پروسه پایان دادن به ازدواج‌تان هستید، با پیامدهای طلاق برای زنان آشنا شوید. تمرین کنید که کم کم رفتار و احساسات خودتان را کنترل کنید. اگر مدام عصبی شوید و دعوا کنید، احساس خوبی نسبت به خودتان نخواهید داشت. فرزندان شما هم با دیدن دعوای والدین خود احساس بدی خواهند داشت، پس این فضا را مدیریت کنید.
در واقع این امر پیش‌نیاز مرزگذاری پس از طلاق برای زنان است. اینکه بالاخره یک جا به دعواهای لفظی پایان دهید؛ زخم‌هایی که خورده‌اید را به اتاق امن مشاور ببرید. بدانید که برای بازگشت به زندگی بعد از طلاق و عبور از دوران استرس‌زا و کاهش اضطراب‌تان نیاز به زمان و بازتوانی در فضایی امن دارید.

تنظیم رابطه‌ جدید در دوران طلاق برای زنان


بعد از اینکه تا حدودی به خودتان مسلط شدید، اگر نیاز است به خاطر فرزندان تعامل را حفظ کنید. تنظیم مجدد و مشخص کردن حریم رابطه‌تان بعد از طلاق ضروری است.
رفتار با همسر سابق به گونه‌ای انگار که او هنوز هم همسر شماست، باعث ایجاد تعارضات می‌شود. همچنین اغلب منجر به نوعی «اشتراک‌گذاری بیش از حد موضوعات»؛ یا گفتن حرف‌هایی که بیشتر از شنونده به خود گوینده آسیب می‌زند.
یک اصطلاحی برای مدیریت این مورد هست که به آن می‌گویند «قانون همکار». قانونی ساده است: با همسر سابق (یا به زودی همسر سابق) خود طوری رفتار کنید، که با یک همکار در یک محیط حرفه‌ای رفتار می‌کنید. رعایت این قانون به زنان در تعیین مرزگذاری سالم، در دوران طلاق و پس از آن کمک بسیاری می‌کند.


یعنی چه؟ خب کافی است تطابق بدهید؛ مثلا شما نباید عصبانیت بدون فیلتر را بر سر همکار خود تخلیه کنید، یا بیهوده یک همکار را عصبانی کنید. شما جزئیات خصوصی زندگی‌تان را با یک همکار به اشتراک نمی‌گذارید و رفتار ثابت و متینی دارید.
طبق قانون همکار رفتار خود را با پرسیدن یک سوال ساده بسنجنید: “آیا گفتن یا انجام این کار به یک همکار مناسب است؟” اگر پاسخ منفی است، احتمالاً نباید آن را به همسر سابق خود بگویید.


همچنین بهتر است با همسرتان توافق کنید که فقط وقتی ضرورتی وجود داشته باشد با هم صحبت کنید؛ مثل مسائل مربوط به فرزندان بعد از طلاق یعنی موضوع و هدف از گفت و گو مشخص باشد.

خانواده و دوستان

مشکلات و پیامدهای طلاق برای زنان شامل چه مواردی است؟


تعجب نکنید اگر برخی از دوستانتان در طول دوران طلاق مدتی از شما دور شوند. در مورد خانواده هم برای حمایت‌شان کنارشان باشید. نهایتا انتظار نداشته باشید آن‌ها از حدی بیشتر به جای شما قدم بردارند یا تصمیم بگیرند. برای مواجهه و شناسایی پیامدهای طلاق برای زنان و شفاف کردن مسیر بهتر است با مشاور حقوقی و مشاور روانشناس خود پیش بروید.
مهم‌ است که مثل یک فرد بالغ برای سامان دادن به شرایط قدم بردارید. بدانید گاهی حضور بیش از حد خانواده‌ها در جزییات ماجرا، نه تنها به شما کمک نخواهد کرد، بلکه فضای به نتیجه رسیدن را سخت و سخت‌تر خواهد کرد و بازگشت به زندگی بعد از طلاق را با بحران‌های متعددی روبرو می‌سازد.

بازگشت به زندگی بعد از طلاق؛ مشکلات خود را بپذیرید


این یکی مرز درونی شما با خودتان است و ربطی به مرزگذاری پس از طلاق با همسر سابق، خانواده یا دوستان ندارد. شفاف شدن ذهنی شما با خودتان هم مهم است.
شما باید در مواجهه با عواقب این تصمیم مسئولیت نقش خود را در ازدواج ناموفق بپذیرید و همه چیز را به گردن همسرتان نیندازید. باور اینکه همه چیز تقصیر او است کمکی به شما نمی‌کند، چون به ندرت این طور است. البته از آن طرف بام هم نیفتید؛ برای چیزهایی که تقصیر شما نیست، تقصیر نپذیرید و خودتان را سرزنش نکنید.
با توجه به اینکه زنان در پروسه طلاق آسیب‌پذیری بیشتری دارند و پیامدهای طلاق برای زنان دشوارتر است، برگشت به زندگی بعد از طلاق برای آن‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد تا شرایط استرس‌زا این دوران را پشت سربگذارند.

با ناراحتی مرزگذاری پس از طلاق راحت باشید


اگر عادت به تعیین حد و مرزهای خود ندارید، ممکن است در زمانی که حال خوشایندی برای تماس و ادامه روابط اجتماعی پیشین ندارید، احساس گناه و عصبی‌شدن کنید. از طرفی ممکن است توضیح و اعلام آنچه در ازدواج‌تان می‌گذرد یا گذشته به آشنایان برای‌تان سخت باشد.
پس به خودتان فضا و زمان بدهید تا تحمل خود را افزایش دهید. بعدا در مورد اینکه مایل هستید کدام دوستان سابق را در زندگی‌تان حفظ کنید، تصمیم خواهید گرفت. تنظیم دوباره روابط اجتماعی دوستانه‌ شما هم مرزهای جدیدی نیاز خواهد داشت.
با صحبت با یک دوست صمیمی و درمانگر مورد اعتماد، احساس حمایت به دست بیاورید. پیامدهای طلاق برای زنان و راهکارهای بازگشت به زندگی پس از طلاق را شناسایی و مطالعه کنید تا بتوانید با رنج کمتری از این دوران گذر کنید.

مشکلات زنان پس از طلاق: اگر مرزگذاری پس از طلاق ایجاد نکنید چه می‌شود؟

وقتی شما حد و مرزی تعیین نمی‌کنید، فضای بین شما و اطرافیان‌تان، به خصوص فردی که در حال تغییر جایگاه از همسر به همسر سابق است، بسیار لغزنده خواهد بود. انگار شما یک منطقه‌ مین‌گذاری شده را در زندگی خود حفظ می‌کنید که هر آن ممکن است بترکد و دوباره ترکشی نصیب شما شود.
در این شرایط، پروسه ترمیم روحی شما مدام به تعویق می‌افتد و ممکن است با هر تماس زخمی سرباز کند.
بگذریم از اینکه یکی از مشکلات زنان در دوران جدایی و طلاق این است که ممکن است زمان و انرژی زیادی را صرف انجام کارهایی ‌کنند که دیگر جزو مسئولیت‌های‌شان در آن رابطه نیست.

تعیین مرزگذاری سالم، در دوران طلاق و پس از آن می‌تواند انعطاف‌پذیر باشند

مشکلات زنان پس از طلاق؛ تعیین مرزگذاری سالم، در دوران طلاق و پس از آن چگونه است؟


یک نکته کلی را در مورد مرز در روابط در ذهن داشته باشید. مرزهای ما برای افراد مختلف تغییر خواهد کرد و ممکن است در طول زمان بر اساس شرایط زندگی شما و تکامل یا تغییر شکل یک رابطه تغییر کنند.


آنچه اهمیت دارد این است که زمان تعیین مرز را تشخیص دهیم. بسیار مهم است که با خودتان چک کنید تا مطمئن شوید که قوانین رابطه برای شخص شما خوب است. خودتان را در معذوریت دیگران قرار ندهید و افسار زندگی و روابط‌تان را در دست خودتان بگیرید.
داشتن مرزهای سالم به این معناست که زندگی، روابط، شغل و همه کارهایی را که انجام می‌دهید را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که واقعا برای شما مفید باشد. به شما برای گذر از مشکلات و دغدغه‌های دوران طلاق کمک کند.
شما در زندگی بعد از طلاق نیز هر چقدر مرزهای‌ روابط‌تان برای خودتان شفاف‌تر باشد، با قدرت بیشتری در مورد آن‌ها با دیگران مذاکره می‌کنید و با صداقت از آن دفاع می‌کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.