استقلال شخصیتی

چرا از تغییر کردن گریزانیم؟

اگر برای تغییر کردن آماده نباشیم هیچ وقت زندگی‌مان رو به پیشرفت نخواهد رفت. دنیا تغییر می‌کند و ما در یک نقطه می‌مانیم. با این وجود بسیاری از مردم از تغییرات چشمگیری که می‌توانند زندگی‌شان را بهبود ببخشند، می‌ترسند. اما چرا؟

اگرچه گفتن اینکه شما می‌خواهید تغییر کنید آسان است، اما داشتن یک تغییر موفقیت‌آمیز خیلی هم راحت نیست. افکار و احساسات ما معمولا در مقابله با تغییرات رفتاری ممانعت می‌کنند، حتی اگر در راستای بهبود بخشیدن به زندگی باشد.

آماده بودن شرط اصلی تغییرکردن

تصمیماتی که مردم در آغاز سال نو برای تغییر زندگی خود می‌گیرند معمولا شکست می‌خورند، زیرا ما سعی می‌کنیم تغییرات را بر اساس یک تاریخ انجام دهیم نه به این دلیل که واقعا آماده تغییرات هستیم. اگر برای ایجاد تغییر آماده نیستید، احتمالا در حفظ آن موفق نخواهید شد. حتی تغییر یک عادت کوچک، مانند تصمیم‌گیری راجع به مسواک زدن روزانه دندان‌های‌تان یا کنار گذاشتن تنقلات ناسالم قبل خواب هم نیاز به سطح مشخصی از تعهد دارد.

چگونه تغییر کنیم؟

مقابله با استرس

مردم زیادی وجود دارند که نگرانند انجام یک کار متفاوت، شرایط را برای‌شان بدتر کند. شاید خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را دوست نداشته باشید اما این فکر که ممکن است خانه جدید مشکلات بیشتری داشته باشد سرجای خود می‌مانید.

 یا در ارتباط با تمام کردن رابطه‌ای که دارید نگرانید چون فکر می‌کنید ممکن است دیگر هیچ وقت کسی را برای خود پیدا نکنید. پس خودتان را متقاعد می‌کنید که همه‌ چیز را همانطور که هست بپذیرید حتی اگر خوشحال نیستید.

اجتناب از ناراحتی؛ گریز از تغییر کردن

بسیاری از افراد تغییر را وابسته به ناراحتی می‌دانند و اغلب، آن‌ها توانایی خود برای تحمل ناراحتی که همراه با تغییرات رفتاری است دست کم می‌گیرند. ریچارد می‌دانست که چه تغییراتی برای بهبود سلامت او لازم است، اما حاضر نشد از غذاهای موردعلاقه‌اش بگذرد و درد عضلات را بخاطر ورزش تحمل کند.

و از این می‌ترسید که برای کاهش وزنش، گرسنگی را تحمل کند. از تمام این واقعیت‌ها وحشت داشت اما او نمی‌دانست که نهایتش همین ناراحتی‌های جزیی است و هیچ چیز بدتری وجود ندارد. این تا زمانی بود که او شروع به کاهش وزن کرد و اعتماد به نفس‌اش در تحمل سختی‌ها افزایش یافت و متوجه شد که تغییر کردن در جهت بهبود را دوست دارد.

انجام یک کار جدید، کنار گذاشتن یک کار قدیمی را می‌طلبد. و وقتی که شما از چیزی آشنا دست می‌کشید، غم به سراغ‌تان می‌آید. برای فرار از این غم خودمان را متقاعد می‌کنیم که تغییر نکنیم.

در این زمینه: چطور با شکست‌هایمان مواجه شویم؟

تغییر را بپذیرید

اگر می‌خواهید زندگی خود را تغییر دهید، با ایجاد تغییر در زندگی دیگران شروع کنید. مادر ترزا می‌گوید ” من به تنهایی نمی‌توانم دنیا را تغییر دهم اما با انداختن یک سنگ داخل آب می‌توانم موج‌های زیادی ایجاد کنم.” درست است که ماری دمینگ هم دنیا را تغییر نداد اما زندگی خیلی از آدم‌ها را تغییر داد.

جوانب مثبت و منفی تغییر را شناسایی کنید

یک لیست از خوبی‌ها و بدی‌های ماندن در شرایط ساکن و بدون تغییر آماده کنید. سپس یک لیست در مورد نتایج بالقوه خوب و بد از ایجاد یک تغییر آماده کنید.  به سادگی تصمیم خود را بر اساس تعداد منافع مثبت و منفی نگذارید. در عوض، لیست را بررسی کنید. چند بار آن را بخوانید و درباره عواقب احتمالی تغییر در مقابل یکسان ماندن فکر کنید. اگر هنوز به تغییر فکر می‌کنید، این تمرین می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند.

برای تغییر نیاز به تغییر وجود ندارد. رفتن به یک خانه جدید، شروع یک رابطه جدید یا تعویض شغل به طور ذاتی نمی‌خواهد قدرت ذهنی شما را افزایش دهد. در عوض، مهم است که دقت کنید که چرا می‌خواهید تغییر کنید و دلایل‌تان چیست. تا بنابر آن ارزیابی کنید که بهترین تصمیم برای شما چیست.

اگر هنوز دودل هستید، یک آزمایش رفتاری ایجاد کنید. جدا از اینکه شما با یک تغییر کلی یا عدم تغییر مواجه هستید، برای یک هفته چیزی جدید را امتحان کنید. پس از آنکه یک هفته این کار را انجام دادید، پیشرفت و انگیزه خود را ارزیابی کنید تصمیم بگیرید که می‌خواهید تغییر را ادامه دهید یا نه.

آگاهی‌تان را نسبت به احساسات‌تان افزایش دهید

به احساساتی که بر روی تصمیمات شما تاثیر می‌گذارند توجه کنید. وقتی به یک تغییر فکر می‌کنید چه احساسی دارید؟ به طور مثال:

  • نگرانید که این تغییر خیلی ماندگار نباشد؟
  • آیا از فکر انجام کاری متفاوت خسته شده‌اید؟
  • نگران توانایی‌های‌تان برای دنبال کردن تغییرات زندگی هستید؟
  • می‌ترسید که همه چیز بدتر شود؟
  • از اینکه از بعضی چیزها باید بگذرید ناراحتید؟
  • آیا حتی از قبول حضور مشکلات ناراحتید؟

هنگامی که شما برخی از احساسات خود را بشناسید، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا این احساسات منطقی هستند یا باید برخلاف آن‌ها عمل کنید.

استقلال شخصیتی، خاصیتی که همیشه به کارتان می‌آید

اجازه ندهید که احساسات‌تان تصمیم نهایی را بگیرند. گاهی اوقات شما باید تمایل به تغییر داشته باشید، حتی زمانی که “آن را احساس نکنید”. احساسات خود را با تفکر منطقی تطبیق دهید. اگر شما از انجام یک کار جدید وحشت داشته باشید و احساس کنید که این کار تفاوت خیلی زیادی در زندگی‌تان ایجاد نمی‌کند، ممکن است بی‌خیالش شوید اما اگر تفکری منطقی داشته باشید متوجه تاثیرات مثبت در طولانی مدت خواهید شد و با ناراحتی حاصل از تغییر کنار خواهید آمد.

افکار منفی و هیجانات را مدیریت کنید

افکار منفی غیرواقعی و اشتباهات تکراری که در گذشته شما را از انجام کاری منع کرده‌اند به یاد آورید. شیوه‌ای که در مورد روند تغییر فکر می‌کنید نیز تا حد زیادی بر روی انگیزه شما برای ادامه دادن تاثیر می‌گذارد.

حواس‌تان به افکاری که شما را ترغیب می‌کند که از تغییر کردن گریزان باشید، باشد.

  • این کار جواب نخواهد داد.
  • من از پس انجام یک کار متفاوت برنمی‌آیم.
  • اینکار خیلی سخت است.
  • برای گذشتن از چیزهایی که دوست دارم باید کلی استرس بکشم.
  • کاری هم که الان می‌کنم آن‌قدرها هم بد نیست.
  • هیچ دلیلی برای انجام اینکار وجود ندارد. قبلا اینکار را کرده‌ام و هیچ جوابی نداده است.
  • با تغییرات خیلی خوب کنار نمی‌آیم.

فقط به این دلیل که فکر می‌کنید این کار سخت است دلیل نمی‌شود که انجامش ندهید. مهارت تنظیم هیجانات به شما کمک می‌کند بتوانید افکار و هیجانات‌تان را کنترل کنید.

یک طرح موفقیت آمیز برای تغییر ایجاد کنید

آماده شدن برای تغییر می‌تواند مهم‌ترین گام باشد. یک طرح برای چگونگی تغییر و پیاده‌سازی آن ایجاد کنید. هنگامی که برنامه‌ای دارید، می‌توانید تغییرات رفتاری را با یک گام کوچک در یک زمان انجام دهید.

مگر اینکه شما با نوعی از تغییر همه چیز یا هیچ چیز برخورد می‌کنید، می‌توانید تغییرات را در مراحلی تکمیلی ایجاد کنید. برای انجام تغییر با این مراحل آماده شوید:

هدفی که می‌خواهید در سی روز آینده به دست آورید را تعیین کنید. گاهی اوقات مردم سعی می‌کنند همه چیز را در یک زمان تغییر دهند. از هدفی که می‌خواهید برای اولین بار بر آن تمرکز کنید و در یک ماه به دستش آورید، باید انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید.

  • ایجاد یک تغییر رفتاری منسجم  باعث نزدیک شدن هرروزه شما به هدف‌تان می‌شود. حداقل یک قدم برای هر روزتان مشخص کنید که شما را به هدف نزدیک‌تر کند.
  • پیش‌بینی موانع در طول راه، طرحی است برای چگونگی پاسخ به چالش‌های خاصی که احتمال دارد با آن روبرو شوید. برنامه‌ریزی پیش رو می‌تواند به شما کمک کند که در مسیر حرکت کنید.
  • مسئولیت‌پذیری ایجاد کنید. هنگامی که برای خودمان مسئولیت ایجاد می‌کنیم بهترین زمان را برای پیشرفت به وجود می‌آوریم. از کمک دوستان و خانواده که می‌توانند از شما پشتیبانی کنند و در مورد پیشرفت شما صحبت کنند، استفاده کنید. با نوشتن پیشرفت‌های روزانه‌تان، خودتان را در قبال آن‌ها مسئول ببینید.
  • بر پیشرفت‌های‌تان نظارت داشته باشید. پیشرفت‌های‌تان را پیگیری کنید. داشتن یک رکورد از تلاش‌ها و دستاوردهای روزانه می‌تواند به شما کمک کند که انگیزه‌ای برای حفظ تغییرات داشته باشید.

شبیه به کسی که می‌خواهید باشید رفتار کنید

اگر هدف‌تان این است که بیشتر بیرون از خانه باشید، دوستانه‌تر رفتار کنید. اگر می‌خواهید که یک فروشنده موفق باشید، مطالعه کنید که فروشنده‌های موفق چطور رفتار می‌کنند و همان رفتارها را انجام دهید. شما لزوما مجبور نیستید منتظر بمانید تا زمانی که احساس می‌کنید زمان مناسبی است؛ شما می‌توانید از همین الان تغییر رفتار خود را شروع کنید.

ریچارد می‌خواست سالم‌تر باشد پس باید شبیه به یک شخص سالم رفتر می‌کرد. خوردن غذاهای سالم و داشتن فعالیت فیزیکی دو کاری بودند که ریچارد را به هدفش نزدیک‌تر کردند.

به روشنی مشخص کنید که چطور شخصی می‌خواهید باشید سپس، در مورد تبدیل شدن به این شخص فعال باشید. مهارت خودابرازگری را تمرین کنید. اغلب می‌شنوم که می‌گویند، “من آرزو داشتم که دوستان بیشتری داشته باشم.” منتظر نباشید که آدم‌ها برای دوستی سمت شما بیایند. دوستانه و شبیه به یک آدم اجتماعی رفتار کنید تا بتوانید رابطه‌های دوستانه جدیدی را شروع کنید.

تغییر کردن باعث قوی‌تر شدن شما می‌شود آن را با آغوش باز بپذیرید

  گاهی اوقات تغییرات و تغییر کردن منجر به تحول کامل می‌شود که می‌تواند کل مسیر زندگی شما را جهت دهد. بنابراین اغلب هنگامی که مردم به ایجاد تغییر در یک منطقه از زندگی خود اقدام می‌کنند، تغییر مثبت منجر به افزایش انگیزه و افزایش انگیزه منجر به تغییرات مثبت بیشتر می‌شود. پذیرش تغییر کردن یک خیابان دو طرفه است.

عیب‌یابی و تله‌های رایج در مقابل تغییر کردن

https://www.youtube.com/watch?v=QXnSDppOdCA&t=29s
شقایق می‌توانست تمام چیزهای خوبی که حالا در زندگی دارد، نداشته باشد، اگر تصمیم به تغییر کردن نمی‌گرفت

متاسفانه زندگی شما تغییر خواهد کرد چه بخواهید چه نخواهید. تغییراتی مثل  از دست رفتن شغل، مرگ یک عزیز، دور شدن یک دوست، و یا مستقل شدن بچه‌ها که همه بخشی از زندگی هستند. هنگامی که شما با سازگاری با تغییرات کوچک تمرین می‌کنید آمادگی خودتان را برای مقابله با تغییرات اجتناب‌ناپذیر بزرگی که سر راه‌تان می‌آیند، بالا می‌برید.

  به روش رسیدگی با تغییرات دقت کنید. مراقب نشانه‌های هشداردهنده باشید که ممکن است شما را وادار به اجتناب از تغییرات مهمی که می‌توانند زندگی شما را بهبود ببخشند، کند. اگر چه تغییر می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، اما شما نمی‌توانید قدرت ذهن خود را افزایش دهید مگر اینکه تمایل به رشد و بهبود داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.